Det är mest bara prat och motstridiga handlingar

Många använder bilen för att ta sig till jobbet – läs här. Jag har under mitt liv mest använt kollektivtrafiken (i 36 år) och bara under de senaste två åren använt bilen. Nu undrar jag – Hur stod jag ut? och svaret är – Det gjorde jag inte! Det var oerhört slitsamt att åka kollektivt, väntan i regn, rusk, kyla och fullsatta bussar och tunnelbanor mm. Jag har sen tio år mycket att bära med mig, böcker, tentor mm. Ofta missar man bussen, därför att den inte är synkroniserad med t-banans tider. Men jag hade inget val då. Nu är det bara att slänga på sig en jacka, ta med sig sin väska och gå ner till bilen, starta och köra iväg … Jag är nästan framme på jobbet, vid ungefär samma tidpunkt jag skulle stiga på t-banetåget, om jag väljer det alternativet (om det inte är rusningstrafik och köer). Men jag kör väldigt sällan under rusningstrafiken.

MEN, Om man vill ha bort en stor del av bilismen måste man bygga ut kollektivtrafiken från ytterområdena. En stor satsning på direktbussar är något som förbättrar betydeligt. Under Stockholmsförsöket gjordes detta och trafiken minskade verkligen. NU har inte detta skett i samma utsträckning och köproblemet består, trots trängselavgifterna. Det är alltid kö när jag åker till jobbet under rusningstrafiken.

Man pratar, pratar och pratar om klimathot mm. Men gör något åt kollektivtrafiken. När jag jobbar kväll och har bilen med mig tar det tjugo minuter hem emot 80-90 minuter med kollektivtrafik. Valet blir inte svårt, eller hur? Vem väljer kollektivtrafiken i det läget? Handen på hjärtat…. speciellt om man skall upp klockan fem nästkommande morgon till ett möte man inte kan vara borta ifrån.

Det är enklare att ta bilen. När jag åker och handlar t.ex. fyra kilometer från mitt hem, tar det fem minuter med bil och 40 minuter med kollektivtrafik (inkl. väntetider, gångtider mm). Eftersom jag inte orkar bära så mycket, får jag dessutom vila flera gånger när jag är på väg hem. När jag skall hälsa på min mamma tar det tio minuter med bil och 45 minuter med kollektivtrafik. Valet är inte svårt… Om jag skall hämta böcker som jag sänt efter, tar det två minuter med bil och 25 minuter att gå fram och tillbaka.

Självklart kan man tycka att det inte går att ha en utbyggd kollektivtrafik från port till port, men i innerstad går det. Så varför inte i ytterområdena. Men jag inser problemet eftersom många jobbar inne i stan (men under rusningstrafiken), men man kan bygga ut kollektivtrafiken betydligt (om bara viljan finns). Istället vill man lägga pengarna från trängelsskatten på en ny väg, samt låter bli att utöka direktbusslinjer. Istället höjer man priset på månadskortet istället för att sänka det. Man försvårar istället för att förenkla.

Som jag ser det, är det mest bara prat och motstridiga handlingar. Allt läggs på den enskilda individens ansvar…. Förenkla kollektivtrafiken och sluta prata, så kommer säkerligen både bilismen minska och köproblemet försvinna.

2 thoughts on “Det är mest bara prat och motstridiga handlingar

  1. Det intressanta i den här debatten är att de debatterande inte vet eller vill inte veta hur sverige ser ut geografiskt och hur folket är lokaliserade. Om detta stod klart skulle iförsta hand storstadsborna begripa omöjligheten att kollektivt bygga upp trafikapparaten till nytta för alla. Vi som bor på mindre orter och på landsbygden har förlänge sedan förstått det olönsamma i att bussarna kör kors och tvärs i stort sett tomm på passagerare. Därför behövs och kommer alltid att behövas bilen ! Jag tror inte att storstadsborna vill skattevägen finansiera utbyggd och bussar gående tomma på passagerare. Det är bättre att förbjuda all biltrafik i områden med utbyggd och lönsam kollektivtrafik, det är nog enda lösningen för bättre miljö.

  2. Jag håller med och i inlägget menar jag också att det är omöjligt i ytterområdena till Stockholm att åka omkring med bussar utom i rusningstrafik. Men direktbussar från ytterområdena in till stan skulle förbättra betydligt. Den kollektivtrafiken är lönsam.

    Jag talar om ytterområden som ligger 2 mil utanför tullarna, där servicen blivit så försämrad på alla områden att vi behöver ha bilen, därför att kollektivtrafiken är dåligt utbyggd. Det går ofta två bussar i timmen. Har jag då bil och skall hälsa på min mamma. Klart jag tar bilen. Risken är stor att jag missar bussen på hemresan och får vänta en halvtimme till. Det är inte bara i Sveriges landsbygd som s a s är som landsbygd. … utan även 2 mil utanför Stockholms tullar.

Kommentera

