Lycka …

I en artikel i SvD frågar man sig Vad är väl lycka. Aristoteles talar mycket om lycka i Första boken i Den nikomachiska etiken. För den som är intresserad av hur han besvarade denna fråga för tusentals år sen, kan jag rekommendera en läsning. För övrigt så kan man väl endast tala för sig själv angående vad som är lycka, även om andras definitioner kan hjälpa en själv att inte ställa orimliga krav på vad lycka är.

Om jag utgår från mig själv, så blir definitionen inte enkel. Därför jag många gånger kan känna mig lycklig och olycklig samtidigt. Små saker i meningen att de inte är genomgripande händelser, kan göra mig lycklig, som när en start går bra, när jag får ge någon en genomtänkt present eller när en student lyckas … efter viss motgång. Men jag kan även känna lycka av att en växt som sett ut att dö överlever … Har några hemma som gör mig lycklig …

Jag är nog lyckligast i mitt jobb, när jag är med studenterna. Då känns allt uppfyllt – det finns ingen saknad, ingen tomhet, ingen längtan – det är ett NU-ögonblick i vilken tiden är betydelselös. Nu är inte alla seminarier på det sättet, men de flesta i vilka det sker olika möten i tänkandet.

Men jag är även lycklig utanför jobbet, när jag är på väg att påbörja en resa känner jag ett lyckorus. I Athen är jag lycklig, även om jag kan må dåligt … t.ex. kroppsligen av förkylning eller så…

Men lycka känner jag inte av när det går dåligt för människor, eller när jag känner att vissa saker inte går att lösa. Då försvinner lyckan… När för många saker efter varandra inte går i lås. Då kan jag bli olycklig. Men hittar alltid på någonting, som kanske inte löser problemet, men som kan leda till en annan ingång

Jag tror lycka för min del är när jag får och tillåter mig själv att vara den jag är … och när allt stämmer och går ihop …. inom mig, i gemenskap med andra och i min verksamhet OCH när solen lyser! Men så har det inte alltid varit – det har kommit med åren. När jag var yngre trodde jag lycka var något helt annat …

Kommentera

