Om igen …

Jag engagerar mig i debatten kring prostitutionen. Det var Isabella Lunds blogg och hennes argument för, som startade engagemanget. Varför vet jag egentligen inte. Har inget emot prostituerade och inte heller att de kämpar för sin sak. Däremot är jag emot prostitution som företeelse. Jag har i flera inlägg uttryckt mina åsikter om dess existens och varför jag upplever en legalisering som problematisk … och så undrar jag varför sexköparen inte anses vara delaktig till att prostituerade är olyckliga.

Har funderat lite till … och när jag nu läser Feministisk vänstertjej har jag ytterligare en blogg att relatera till. Även Mymlans inlägg i debatten har bidragit till att jag nu tror mig kunna formulera mina tankar på ett annat sätt.

Det jag funderat på, eftersom så många drar paralleller till andra yrken mm. är hur det skulle se ut i vårt samhälle om vi har samma argument för annat inom andra områden, som de som är för prostitution som företeelse. De menar ju bl.a. att de som gillar yrket blir stigmatiserade och nervärderade och därför skall det bli legaliserat….

En parallell jag drar är företeelser i arbetslivet. Det finns en del anställda som är lyckliga över att arbeta över sin egen förmåga och mår utmärkt även om de inte får någon rast på hela dagen. Och de flesta mår dåligt av att arbeta utan rast. Vi säger nu att de som mår utmärkt menar sig vara nervärderade och att de får en känsla av att den reglering som finns gör dem till offer för en svaghetsnorm. De kämpar för att upphäva den lag som ger den anställda rätt till ett visst antal raster under en dag. Hur skulle vi uppfatta den gruppen? Skulle vi ställa upp och mena att lagen som gäller är nervärderande, eftersom det finns folk som mår bra och är lyckliga? Skulle vi ställa upp på dem som utropar

– Vi betraktas som orkeslösa offer som inte orkar jobba åtta timmar utan rast? Det är våra kroppar, våra liv och vi har rätt att välja själva om vi vill jobba utan rast.

För även om den lyckliga horan finns? är det många som inte är det.. och efter vilken grupp skall vi stifta lagarna. Nervärderar vi de som inte är lyckliga, de som är svaga om vi stiftar lagar som förhindrar dem att förbli svaga, och förhindrar de förtryck som förekommer.

Nu tror jag inte heller att lagen får prostitution att upphöra. Tror det krävs något mer än en lag. Men det är en signal om att samhället står på den svagas sida och i förlängningen även om det tar många år, kanske prostitutionen kommer minska. (Även om jag personligen tror att annat måste förändras)

I syfte att förstå argumenten hos de olika sidorna, har jag försökt att se vilka argument man har beroende av politiskt tillhörighet. Och vad jag kunnat se är att denna tillhörighet har betydelse. Om man står på den starkas eller svagas har betydelse.

Jag blir alltmer förundrad över vad t.ex. eskorter, lyckliga prostituerade kämpar för … vill de legalisera prostitutionen för att de som inte mår bra i den blir synliga så att de kan få hjälp (som om de inte redan är synliga och får hjälp, utom skyddet från sexköparen) eller för att de i sin övertygelse över att det är horstigmat som är orsaken till att de är olyckliga, tror att de kommer bli lyckliga om prostitution blir laglig. Kommer de kunna berätta för sina barn och avslöja sin riktiga identitet om prostitution blir legaliserad, Om inte sexköparen gör sig skyldig till brott genom att köpa tjänster, Om det öppnas lagliga bordeller? Eller är orsaken att de som frivilligt valt att sälja sex har förlorat kunder?

En lag får inte med automatik värderingar i ett samhälle att försvinna … så på vilket sätt bidrar en legalisering till att de blir lyckliga. De som är för anklagar ju ofta dem som är emot för att vara pryda, rigida och präglade av en kristen syn på sexualiteten och att det är därför de vill förbjuda prostitution. Men, är det inte den kristna synen som till viss del skapat behovet av prostitution? Denna syn som reglerat det sexuella uttrycket i årtusenden och viljan att tjäna pengar.

Det blir ett intrasslat resonemang, för om det nu är värderingarna det beror på, så är det väl inte en legalisering som är viktigast utan en strävan efter att förändra synen på sexualiteten i stort … och en slutsats om vad som händer då kan ju faktiskt vara att prostitution försvinner – med dessa argument som grund.

Ett annat argument är att vi skall få bestäma över vår egen kropp. Ja, men får de som inte orkar vara utan rast på jobbet bestämma själva. Får de som ramlat eller dragits in i prostitution välja… Så vilken grupp skall vi ge rättigheten att få välja… den som orkar eller eller den som inte gör det.

PS!

Vad det blåser …!!

11 reaktioner på ”Om igen …

  1. Jo .. jag vet … men hittar inte rätt begrepp … jag ser sexköpare och sexsäljare som två parter i prostitution och om den ena parten utför en brottslig gärning så är ju inte prostitutionen helt laglig iaf. De som är prostituerade kan ju göra sig skyldiga till uppmuntran till brottslig gärning.

  2. Stigmatiseringen av sexarbeatre finns även i länder som har avkriminaliserat prostitution men den är mindre om samhället aktivt arbetar emot den istället för att som i Sverige förstärka den. Din jämförelse baserar sig på att du tror att de flesta sexarbetare far illa av att jobba med sex. Om det hade varit så så skulle inte sexarbetare äöver heöa världen organisera sig för att kräva mänskliga rättigheter.

    Om du tar en titt på aktuell forskning om sexarbetare så kan man tydligt se vilka av oss som mår bra och vilka av oss som mår dåligt, var våld och risker i det här arbetet finns och under vilka omständigheter. Det man kan se tydligt är att man har enormt mycket på att vinna om man avkriminaliserar prostitution.

    I länder där man utgått från att försöka säkerställa mänskliga rättigheter för sexarebatre, där man vill att vi ska ha bra arbetsvillkor som alla andra yrkesgrupper och där man vill förhindra exploatering av sexarbetare så har man kommit fram till att den bästa metoden att uppnå detta är att avkriminalisera sexbranschen.

    I Sverige har man inte utformat politiken kring prostitution för att man vill värna om sexarbeatre, politiken har utformats mot prostitution för att man av olika skäl inte gillar försäljning av sexuella tjänster.

  3. Nej Isabella, min jämförelse baserar sig inte alls på att jag tror att de flesta sexarbetare far illa… för det vet jag inte om de gör. Utan på att det finns många som gör det … Och nu gäller inte det jag skriver hur stor andel utan om efter vilken grupp i samhället vi skall stifta lagar…

    Vilka belägg har du att de flesta är lyckliga eller mår bra. Hur har forskningen bedrivits? Har man utgått från vad kvinnorna/männen säger eller … har man forskat på deras totala situation… ?

  4. Det finns forskning där man har baserat urvalet enbart på gatuprostituerade i länder där det är förbjudet att både sälja och köpa sex. Man har enbart tagit med sexarbetare som sökt hjälp hos terapeuter osv. Den forskningen brukar radikal feministerna hänvisa till men… den har smulats sönder o samman av flera tunga namn balnd de mer seriösa prostitutionsforskarna internationellt. För det är ungefär som om man skulle se hur mkt våld gifta kvinnor utsätts för och bara fråga kvinnor som sökt skydd på kvinnojourer.

    Liberala kvinnor i Sverige hänvisar sin politik kring prostitution till denna forskningen men framför allt skriver de så har de tagit intryck av en uppsats, obs uppsats, som en terapeut har skrivit Ann Wilkens. Hon fick åka till USA för att hotta 8 kvinnor som hon kunde intervjua om det trauma som sexfärsäljningen hade inneburit för dem. Det tycker de är att bra underlag för att skapa en politik kring… men det är klart att sådan ”forskning” bekräftar fördomar så…

    Men om man tittar på forskning som bedrivits där flera hundra sexarbetare har varit med och där man tagit med den största gruppen av sexsäljare, de 90 % som arbetar utanför gatan så får man fram helt andra siffror. Jag hänvisar till flera olika forskningsrapporter i mitt inlägg ”Till dig som inte vet”
    http://sensuellqkonsult.wordpress.com/2007/08/05/till-dig-som-inte-vet/

  5. Nej, självklart gäller det jag skriver om den typ av forskning du hänvisar till …

    Men nu frågade jag dig inte om den forskning som styrker den nuvarande politiken, utan den forskning som styrker att de flesta mår bra som prostituerade när man avkriminaliserar …

    Forskning/undersökningar används ofta i syfte att få igenom en viss politik och självklart väljer man dem som stöder ens mål.

    Tack för länken och jag varit inne och tittat… men för att jag skall kunna se på vilket sätt de verkligen har gått tillväga måste jag granska forskningsrapporterna, vilket jag tyvärr inte har tid till … det räcker ju inte med en rapport. Jag har laddat ner en rapport, men inte hunnit läst den än. Undrar om det är Ann Vilkens uppsats….. (går in och kollar och kommer tillbaka :-)) Jo, det är den …

    Du skriver att man får fram helt andra siffror. Menade du detta bokstavligt – siffror. För dessa säger ingenting om hur folk verkligen mår …? Jag hoppas du förhåller dig lika kritisk till dessa rapporter som du förhåller dig till motståndarsidans.

  6. Jag har inte haft tid att kritiskt granska alla dessa olika forskningsrapporter men eftersom framstående forskare och professor som forskat kring prostitution har gjort det så litar jag på deras ord. Detta framgår om man läser vad de skriver i Liv Jessens bok ”Det ideelle offer”. Och jag vet också att vi sexarbetare själva inte känner igen oss i den forskning som den nuvarande svenska prostitutions policyn vilar på.

  7. Javisst och motståndarsidan gör troligen samma sak … tror på forskarnas rapporter och reportage som görs. Så, slutsatsen är väl att ingen egentligen med säkerhet vet hur det ligger till med hälsan och välmåendet hos dem som prostituerar sig.

    Frågan om hur sexköparna egentligen mår är ju också ett försummat område…. För om de mår bra eller dåligt måste det ju påverka sexsäljaren, eller …?

    Ni känner inte igen er själva … jag känner nästan aldrig igen mig när det talas om vilka behov vi har och vad som gör oss lyckliga …

    Frågan är hur många som egentligen känner igen sig … Jag tror inte att ni är så ensamma som ni kanske upplever er att vara, vare sig det gäller fördomar eller utanförskap. Många följer nog bara med för att slippa vara den som skiljer sig från mängden.

  8. Relativistisk syn på lagar har du. Du ser inget problem med att det är köpet som är illegalt? Motsvarande ordning när det gäller narkotikapolitik vore i sådana fall att legalisera försäljning men förbjuda köpet. Det gör man inte: undrar varför.

  9. Det är inte ens lagligt att bruka det längre.
    Så du ser problemet? Vi väljer ett sätt när det gäller narkotika men ett annat när det gäller sexarbete. Varför? När det gäller narkotikan så skapar man inte en sorts pseudolegalisering för försäljning medan man i sexarbete skapar en omöjlig situation för den som väljer att sälja sex: eftersom hon eller han inte kan sälja det som han eller hon har tillåtelse att sälja eftersom det är förbjudet att köpa. Det handlar inte om en lag som hjälper den som far illa – det är en lag som skapar illafarandet.

Kommentera

