Om att vara synlig

Kameraövervakning på skolorna, är det integritetskränkande eller inte (SvD). Vi är snabba när vi svarar på frågan, därför vi tänker säkerhet först och främst och tror att en kameraövervakning eliminerar problemen. Vi kan bli överfallna och/eller rånade ändå. Brottsutövare kan maskera sig eller undvika platser där kamerorna finns (dvs. i en skola). Känns ett rån bättre om man vet att någon åker fast…?

Innan vi svarar … kanske vi skall överföra detta till vår egen arbetsplats. Vill jag ha en kamera på tjänsterummet för att förhindra någon från att komma in och bryta upp mitt skåp eller i undervisningssalarna för att förhindra att någon student gör något den inte får göra. Eller vill jag hellre att min arbetsledning arbetar med värdegrunden som skall råda. Lägger kraft och energi på det. Och är det inte just det som sker på en arbetsplats. En anställd som stjäl eller slåss blir avskedad. När det gäller elever och studenter är inte en avstängning lika självklar. Kanske jag skulle ta reda på detta först och sen diskutera det här. Elever är skyldiga att gå i skolan – en student är där på frivillig grund.

En viktig fråga är iaf – är det på grund av att vi är vuxna som vi sköter oss på våra arbetsplatser eller är det för att vi från början fick sådana normer – Hade vi fått dem endast genom en övervakning? Jag tvivlar på det!

Jag förstår maktlösheten en del skolledningar känner. De har inte tillräckligt med resurser för att ordna saken på annat sätt än att sätta upp kameror. Men varför inte titta på de skolor där kameraövervakning inte sker. Vad och hur gör dom? En del elever känner sig trots allt trygga. Lika trygg som jag kanske gör av att veta att det finns kameror ute på stan där jag går, i T-banan, när jag åker till jobbet. Men löser kamerorna problemet. Skulle vi kunna ta bort poliserna. Jag för min del vill se mer poliser ute på gatorna och vägarna. För det är där de genom sin synlighet gör bäst nytta. Bara genom sin närvaro sänks hastigheten hos de flesta bilister. … Trots att vägarna in till stan är kameraövervakade. Jag tänker aldrig på kameran fast jag vet att de är där, men en polis går aldrig att tänka bort.

De enda som kanske kan känna en tillfredsställelse med kameror är nog de som gärna vill vara synliga om så bara för några enstaka anställda som har hand om banden…

Något som skulle vara en bättre lösning, kanske är larmanordningar så hjälp kan tillkallas om något händer. Men då måste det finnas någon där … och ett problem skolor har är att de finns alldeles för få vuxna som kan ta hand om bråk mm.

Jag kommer hela tiden tillbaka till att det är människors närvaro som är viktig. Varför är det så svårt att ordna det? Det är ju som så många säger vår säkerhet det handlar om. Men så viktig är den inte ändå, när det kommer till kritan.

Vi som växte upp på fyrtio och femtiotalet var inte färre till antalet än dagens skolelever…. och jämförelsevis var skolan en trygg plats – men det fanns många vuxna och en social kontroll som idag saknas. Men vi har kamerorna som vi tror löser alla problem. Tyvärr är det inte så enkelt. Men det blir billigare … på kort sikt!

Kommentera

