Än sen då?

Riksdagsmannen Fredrick Federly blev påhoppad och misshandlad i helgen vid en korvkiosk för att han är bög. se SvD. Men om han är bög, än sen då! Vem har med det att göra?

Själv har jag aldrig förstått att det är så viktigt för andra vilka människor är, vilken sexuell läggning de har, vilken status de har privat, var de bor och var de kommer ifrån. När jag tittar tillbaka på mitt liv så har min vänskapskrets bestått av människor med skilda bakgrunder mm. Deras sexuella läggning har jag inte brytt mig om. Det är deras sak. Jag har umgåtts med människor från olika klasser, olika nationer och som har haft olika politisk tillhörighet. De enda jag avstått från att ha i min vänskapskrets är de som har främlingsfientliga åsikter och som kallar andra för diverse otidigheter. Därför att de skadar andra.

För övrigt möter jag människor i umgänget med mig. Trivs vi tillsammans, har vi samma intressen – kan vi göra saker. Finns det en ömsesidig respekt. Däremot lärde jag mig tidigt att det finns gränser i ens mer offentliga roll – etiska gränser. Jag som lärare umgås naturligtvis inte med mina studenter, eftersom jag skall bedöma deras prestationer. Det blir ett ojämlikt förhållande i vilket en äkta vänskap har svårt att utvecklas.

Jag blir alltid förvånad när någon tror att jag bryr mig…. och ännu mer förvånad blir jag när man tror att ens liv har så stor betydelse så att det utgör någon större skillnad i samspel med andra rent mänskligt sätt. Det viktiga är hur vår relation är och blir, inte varifrån folk kommer eller vilken sexuell läggning de har.

OK Fredrick Federly är bög – än sen då?

Varför inte riva ner det där filtret som förhindrar oss från att se folk vi möter som individer?

2 thoughts on “Än sen då?

  1. Det finns mycket att bli upprörd över!

    Jag tror att denna händelse hade hänt ändå även om dom inte varit bögar.Dom som vill bråka hittar alltid en anledning.Det är våldet i sig som har gått över styr i världen.

  2. Jo, det kan du ha rätt i … det behövs inte så mycket för att råka illa ut. Om man dessutom avviker det minsta från normen, så förbättrar det inte chanserna att komma ifrån våldet.

Kommentera

