Jag är den tionde

Om en vecka är det jul och i SvD skriver de att nio av tio stressar för att hinna med allt. Jag har sen länge en avspänd hållning till julhelgen. Inte handlar jag speciellt mycket heller. Min far dog två dagar före julafton, så julen blev under flera år ingen rolig tid så vi kom nog av av oss. För mig blev det bestående – jag kom ur den där konstiga traditionen att umgås på julen och bara då. Köpa julklappar till människor man aldrig annars träffar och som ofta glömde bort att återgälda gesten. Vissa orkade inte ens säga tack, därför att de var så blassé över alla julklappar de fick.

Annat var det när jag var barn … haha, skojar bara!

För mig är julen ett uppehåll som jag behöver för att orka med vårterminen. Och även om jag jobbar i mellandagarna med uppsatsmanus så har jag ingen undervisning eller annan kontakt med studenterna. Då kan jag även ta ut några forskardagar och sitta i lugn och ro.

Däremot gillar jag julen för ljusen, speciellt de levande. Men även elljustakarna sprider ett stämningsfyllt ljus i lägenheten.

Så julen är en fin tid på sitt sätt, men stressar gör jag inte!

– Vi konsumerar mer och mer varje jul och vill köpa bättre, större och häftigare saker, säger Aleksander Perski, stressforskare vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Han berättar att livskraven har ökat under de senaste åren och att många strävar efter total perfektionism.

– Vi borde befria oss från alla måsten, sänka ambitionskraven och försöka njuta av gemenskapen istället, säger han.

Jag är den tionde…

Kommentera

