Kan det sägas bättre


En behörig lärare fick inte jobbet i Strömsunds trots lagen och en obehörig fick det istället. Facket menar att kommunerna struntar i lagen. Och Preisz tar upp samma exempel som jag många gånger har gjort Ingen skulle drömma om att anställa en läkare utan utbildning, säger Eva-Lis Preisz. Vilken förälder skulle drömma om att gå till en läkare som inte har läkarlegitimation. Och tänk om det vore så att vi inte ens visste om att den läkare vi gick till inte hade det. Ugh! För mig är det samma sak som lärare som man inte är säker på vad denna förväntas kunna, vilket en utbildning är ett kriterium på.

Strömsunds kommun hade två lärare att välja på – en behörig och en obehörig. Jobbet gick till den obehöriga. Beslutet överklagades och nu tvingas kommunen betala skadestånd. ”Vi kommer att kräva minst en halv miljon kronor”, säger lärarens advokat till DN.se.

När jag läser och hör att många anser att det är helt OK att anställa obehöriga, blir jag först lite tom i huvudet – jag förstår inte hur man tänker. Men efter ett tag inser jag att man utgår mer från sina egna värderingar och praxis än rådande läroplan och lag. Då blir det ganska klart hur man tänker. Men frågan återstår – Hur kommer det sig att man inte tror att det behövs utbildning för lärare, men ser det som självklart när det gäller läkare. Hur tänker man? Nu blir jag tom igen …

För mig är det en självklarhet att elever i skolan skall ha behöriga lärare, som har de pedagogiska kunskaperna som är i linje med modern forskning, samt kännedom om pedagogikhistorien, sociologins, psykologins och filosofins betydelse för lärandet.

Men finns det inte tillfällen då det kan vara okej att anställa en obehörig lärare – om det är en person som fungerar bra med eleverna och är duktig?

– Det handlar inte om tycke, utan om att följa lagen. Ingen skulle drömma om att anställa en läkare utan utbildning, säger Eva-Lis Preisz.

Regeringen har i år aviserat att det kommer en skärpning av skollagen så att det kommer att krävas utbildning i de ämnen och för de årskurser läraren undervisar i. Regeringen vill också se att det blir omöjligt att fastanställa lärare som saknar behörighet. (ur DN)

Det enda svar jag kan ge är väl att det inte finns något förtroende för lärare och dess utbildning. Frågan man skall ställa är kanske varför det har sjunkit … Varför litar man minst på dem som är utbildade och mer på mediabilden…. om att kompetensen hos dem brister påtagligt. Är vi lärare dåliga på att tala om vad vi gör, vad vi kan osv. eller är det systemet med att det är utbildningspolitiken som bestämmer som bidrar till att skolan hela tiden måste ändra sin undervisning, sitt förhållningssätt, sin värdegrund mm? Är Skolans kris en konstruktion i syfte att få igenom en ny utbildningspolitik och lärare och lärarutbildning används som medel för att vända opionenen och få stöd för det nya (som egentligen är gammalt)?

Jag vill här ge läsare till min blogg möjlighet att läsa en populärvetenskaplig artikel jag skrivit och som jag publicerat i min blogg på alltomskolan.se : Vad krävs av lärare?

Andra som skriver om lärare, kompetens och behörighet, samt lärarutbildning är Mymlan

Update:

Nu menar kommunchefen att läraren ändå inte fått jobbet, då hon inte var lämplig för det. Så om de inte anställt den obehöriga så skulle de inte ha anställt någon alls. (se DN)

5 reaktioner på ”Kan det sägas bättre

  1. Jag tycker inte att det är så enkelt. Att en lärare är behörig är ingen kvalitetsstämpel, det vet jag av erfarenhet för jag har haft några riktigt usla lärare som var behöriga. Däremot så var den bästa läraren jag någonsin haft obehörig. Jag tycker inte att det är rätt att en behörig lärare skall gå före en obehörig lärare, som mycket väl kan vara duktigare, enbart för att han/hon är behörig, det gynnar ingen.

  2. Problemet är att när man tycker att någon är usel så grundar det sig helt och hållet på en värdering. Men så enkelt kan man inte bedöma kvaliteten hos en lärare. Det räcker alltså inte med ens egen upplevelse.

    Det är en av skillnaderna mellan att vara behörig och icke-behörig, att man får lära sig att inte grunda sina bedömningar på vad man tycker utan på vad som står i läroplanen, kursplaner och på mycket annat.

    Därför frågar jag – Hur vet du att de var usla och hur vet du att den som var obehörig var bra. Vilka kriterier har du utgått ifrån.

    Om det visar sig att du bygger din bedömning på din egen känsla av att du inte lärde dig något, så är det kanske för att det inte passade din lärstil eller inte levde upp till dina förväntningar. Men det säger inget annat. Läraren som är behörig kan trots detta leva upp till den kvalitet som krävs.

    Och hur vet du att den som är obehörig är bra – vilka kriterier utgår du ifrån.

    En behörig lärare kan verka usel därför att hon/han ställer krav eller har en plan … medan en obehörig kan verka bra därför att hon/han inte ställer krav och inte har någon plan. Hon/han talar om vad du skall göra och så gör du det och så bedömer hon/han – ja, du gjorde det du skulle. Men har du verkligen lärt dig något eller är det bara så att du tror att du gjort det.

    Jag kan se skillnaden mellan en som är behörig och en som inte är det på hur man resonerar … en som gått lärarutbildningen och den som inte gått den.
    Men så har vi dem som är nästan behöriga – de har några poäng kvar på lärarutbildningen…. och då blir det något annat förstås …

    Jag ser det som en självklarhet att behöriga skall gå före. Om det verkligen finns brister i t.ex. lärarutbildningen är det dom man måste göra något åt. Inte anse att behörighetskravet inte skall finnas, därför att man anser att obehöriga är duktigare …utan någon annan utförd bedömning. Just denna grund för bedömning visar att vi verkligen behöver lärare som är behöriga. För eleverna skulle lära sig att göra bedömningar på en mer stabil grund om de märker att lärarna gör det.

    Jag förstår inte diskussionen eller att man talar i termer om att obehöriga till ett yrke skall gå före dem med examen. Eftersom med behörigheten följer kunskaper i bl.a. pedagogik men också mycket annat. Kunskap om läroplanen, olika teorier som ligger bakom den mm. mm. Den process som en lärarkandidat går igenom innan hon får sin examen är också oerhört viktig. Det räcker inte med att man kan ett ämne eller att man undervisat på en skola enligt den praxisen som finns där. Men som jag sagt många gånger – Pedagogik är också ett ämne och om man inte har kunskaper i det, så saknas något mycket väsentligt.

  3. Dessutom skall föräldrar och elever veta att läraren förväntas kunna sitt yrke med allt vad det innebär. Krav på behörighet ger också en större rättssäkerhet för eleverna som går på skolan.

    På samma sätt som man som patient skall ha rätt att förvänta sig att bli behandlad efter den medicinska kunskap en läkare skall kunna för att bli legitimerad.

    Överför tankegången till läkaryrket och fråga folk om de anser att obehöriga läkare är minst lika bra och tillochmed duktigare än den som gått utbildningen och fått sin examen, för att man tyckte den som var legitimerad var usel.

Kommentera

