År 2007

Vet inte hur jag skall sammanfatta år 2007 som snart är slut…. Förutom att jag jobbat hela året har jag varit utomlands i sammanlagt sju veckor och har gjort lägenhet beboelig och till att bli mitt hem. Har även nått insikt om en hel del. Tror faktiskt att jag har vuxit några tum, men det kanske bara är något jag inbillar mig. Känner mig mer stabil, men med denna stabilitet känns som om något inom mig svalnat, som om sakligheten tagit över.

Men jag har kvar de vita knogarna … vill säga mycket mer än jag gör, känna större frihet i mitt privatliv än vad gör, kunna ge uttryck mer för vem jag är…. Men ändå vet jag inte vad jag vill säga eller göra som jag inte kan och gör redan idag. Men det känns som om jag accepterar något bara för att jag är tvungen. Det känns ungefär på samma sätt som när jag inte kunde få ur mig en enda grekiska mening, trots att jag förstod så tillräckligt mycket för att det skulle kunna vara möjligt.

Det är som om jag håller mig själv i ett ledband … som om jag fastnat i en pågående rörelse som jag tidigare alltid var en del av. Livet får helt enkelt inte stå still… och den känslan är påtaglig nu.

Kan det bero på att ett eget hem får mig med min nomadiska läggning att känna mig fångad… för tidigare visste jag att det bara var att dra iväg om jag ville. Men nu är mitt hem befäst – även om jag trivs. Mitt hem är ju egentligen något som finns inom mig, som inte har fysisk gestalt och därför blir det något som är för mycket. Det är skillnad på att ha tak över huvudet och att ha ett hem.

Jag misstycker inte … men känner mig fångad. Och kanske jag börjar gilla det för mycket … 🙂 Hur vettigt låter det?

Det största intrycket under 2007, var närheten till havet, vindarna från det som kändes renande för kropp och själ – Katharsis … Det var tre veckor i Rhodos stad som medförde en förändring … Närheten fick mig att inse vad som är viktigt för mig och att jag sakta men säkert var på väg att förlora det för alltid.

Kommentera

