Dubbelmoral

Det här med dubbelmoral är intressant egentligen…

Dubbelmoral är en informell beteckning på att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv.

En synonym är hyckleri!

Viktigt att påpeka här är att ett yrke kan kräva ett visst förhållningssätt, som man inte är tvingad att följa i privatlivet. När jag forskar eller undervisar måste jag resonera utifrån och förespråka ett vetenskapligt förhållningssätt, men måste jag alltid vara vetenskaplig, t.ex. i privatlivet för att inte andra skall tycka att jag hycklar.

Är man sitt yrke?

Jag anser inte det – vad tycker ni?

Men nog hycklar väl en politiker som fördömer andras fusk och så blir han själv ertappad med fingrarna i kakburken. Men att vara politiker är ju också ett yrke … och även en politiker är ju privatperson.

Om det är skillnad (vilket jag nog tycker att det är) så kan man alltså inte säga att folk hycklar bara för att de gör en sak i yrket och en sak privat. Vad det handlar om är vad man gör.

Kommentera

