Åldersdiskriminering

dscn2517_2.jpgLisa på Aftonbladet har skrivit en krönika som vållat styv kuling i bloggosfären – se Lisas blogg och Mymlan

Har tänkt en del på det och jag skriver inte den här bloggen för att på något sätt bagatellisera reaktionerna på krönikan, som handlar om vad som anses vara vackert i vår tid. Snarare vill jag föra fram vad jag tror de ökade behoven av att plastikopera sig kommer ifrån. Inte att man vill vara vacker utan att man vill se ung ut (kanske man tillochmed vill vara unga, trots att man är medelålders). Och varför då? Kanske för att vi lever i en tid, i en världsdel och i ett land i vilket det förekommer en utbredd åldersdiskriminering.

Jag kan se både yngre och äldre än min ålder, se mycket bra ut och se risig ut men när det kommer till kritan har det ingen som helst betydelse, eftersom när folk får reda på hur gammal jag är, dvs. 54 år, ja då sätts jag automatiskt in i ett fack. Jag blir helt plötsligt för gammal.

Men plastikoperationer döljer inte åldern, men avslöjar försöken att dölja den. Och det är som Lisa skriver i sin krönika – tragiskt. En drottning i vårt land med den position detta innebär skall inte behöva plastikopera sig, men enligt Lisa kräver tidens anda det.

Många kvinnor och även män i västvärlden är uppenbarligen så rädda för att bli gamla att de hellre ser märkliga ut. Botox – som tar bort rynkor, tar också bort uttrycken i människors ansikten. De där uttrycken som man kommunicerar med.

Jag har aldrig varit rädd för att bli gammal, är det fortfarande inte – är bara 54 år. Men i en del andras ögon är jag gammal hur ung jag än kan se ut eller försöker se ut. För när allt kommer till kritan så är det min ålder som jag bedöms efter. Inte hur jag ser, inte vem jag är, inte vad jag kan och/eller något annat. Och då menar jag, kan man lika gärna se naturligt vacker ut istället för att försöka se ung ut, som ändå ingen tror på …

Man, 40 år möter kvinna, blir stormförälskad – tror att hon är 47 år. När han får veta att hon är 60 år blir han så chockad att han hellre lever ensam i flera år. Men det var ju den 60-åriga kvinnan han blev kär i, inte den 47-åriga. Märkligt, eller hur? Hade det någon betydelse att hon såg ung ut, var trevlig och värd att älskas. Nej, det enda som betydde något var hennes ålder.

Nej, man kan inte klandra kvinnor för att försöka se unga ut i en tid då det förekommer åldersdiskriminering, man kan t.o.m. förstå dem. Men man kan säga – Skärp er, se sanningen i vitögat! Ni blir inte yngre för att ni försöker se yngre ut. Det är bara försöket som avslöjas. Eller det bedrägliga i det, för är det inte i grund och botten ett försök att ljuga om sin ålder. En ålder som egentligen inte borde ha någon betydelse, men som har den största betydelse – Överallt….

2 reaktioner på ”Åldersdiskriminering

  1. Jag ser ung ut för min ålder. De flesta tror att jag är mellan 35-40 men jag är 51. Det är skönt rent hälsomässigt men jobbigt på andra sätt. Nu bor jag i utlandet och för ett tag sedan träffade jag en jättetrevligt kille som var 33. Jag hade ingen lust att tala om min ålder och jag tror inte heller han frågade. Vi pratade om att fira semester ihop i sommar och vi pratade med varandra på telefon varje dag. Han hade, som många här fått barn tidigt och hade tonårsbarn. Han älskade mig – och det var inget han bara sa, jag kunde känna det.
    Jag kände att jag borde ta upp min ålder för annars är det svårt att prata om mitt liv. Han sa att det inte betydde något för honom men faktum är att från den dagen svarar han inte i telefon, mailar inte så jag förstår att nu är det slut.
    Sånt är så trist. Jag har svårt att vara med killar i min egen ålder just för att de ser så slitna ut.
    Jag har inte gjort något speciellt åt mitt utseende, jag går på yoga, äter hälsosamt och mår bra. Men det jag lärde mig är att säga min ålder direkt. Då får killen en chans att tänka efter på en gång. Jag kan inte låta bli att se framför mig hur han har värsta ångesten över att ha haft sex med en kvinna som är 20 år äldre. Jag tröstar mig med att han innerst inne var en macho som inte alls var så tolerant och öppen som han låtsades.

  2. Susanne

    Ja, det är väl konstigt allt det där med ålder. Att det slår ut allt annat. Att man måste tänka på att säga: Hej, jag heter Monika, 54 år … för annars kan man råka ut för saker som du har gjort. Blir man kär så blir man … och det är ju botten att behöva känna att det är den viktigaste informationen redan från början. Jag har också sett yngre ut än jag är. Nu är jag inte så säker längre på att jag gör det och på något sätt kan det kännas rätt bra. Min fasa var speciellt när det gällde män att de skulle rata mig när de fick reda på min ålder, även om det endast handlade om 10 år. Därför har jag aldrig engagerat mig i någon som varit yngre än mig själv.

    Men det här börjar tidigt. När jag var 27 år blev jag förälskad i en man som var 23 år. Vi var tillsammans en helg och när ingenting hände efter den och jag talade med en väninna om att det troligen inte blir något mer sa hon – det är nog för att han fick reda på att du är fyra år äldre. Jag förstod ingenting Jag tror inte att han brydde sig om det (det blev inget mer av andra skäl), men väninnans uppfattning säger en hel del…. om hur det var och tyvärr fortfarande är. Jag har också hört män som sagt, dock inte om mig – Ja, hon är bibehållen trots sin ålder. Jag tittade på dem och sa – Men, herregud, hon är ju bara 22 år.De var några år äldre själva – kanske 24-25 år. Om man tänker på att vissa anser att 22-åringar ser bra ut trots sin ålder, ja då kan man förstå deras reaktioner om de senare i livet träffar en kvinna som är tjugo år äldre….

    Jag kan nog förstå hur det skulle kännas att bli ratad på grund av sin ålder. Vi kan ju hoppas att den mannen du talar om, bara vill tänka efter. Men … En sådan man är inget att ha ändå, men självklart känns det hårt. Vi som individer kommer i andra hand …. trots allt vackert prat, så betraktas vi som bilar. Vi är som mest värda ju nyare vi är…. En ganska otäck människosyn! Inte så konstigt att det blir så, modellerna är ju 17-18 år och programledaren för Efter tio, kommenterade att Maria Picasso är gammal för att vara med i Idol – och hon är bara 27 år. Kommentaren var inte relevant. Men det är ju de purunga som syns och framhålls som mest värda.

Kommentera

