Antingen fattar du det …

… eller också inte (se SvD)

Det är Dr Phils första livslag.

Bli en av dem som fattar det. Knäck den mänskliga naturens kod och kom underfund med vad som får mäniskor att fungera. Lär dig varför du och andra människor gör som de gör, och inte gör som de inte gör. (McGraw, 1999, s. 38)

Och det är det jag vill säga till Björklund som talar om att flumskolan skall bort och står fast vid betygsliknande omdömen redan i årskurs 1. Han avvisar därmed Mona Sahlins utsträckta hand angående skolpolitiken.

”Sverige måste lämna flumskolan genom mer fokus på kunskapsresultat. Ju fler som står bakom sådana reformer desto bättre. Skriftliga omdömen med tydliga besked till föräldrarna är därför ett viktigt beslut, som kommer att fattas under våren 2008″, säger Björklund, som befinner sig på resa utomlands, i en skriftlig kommentar.

Jag orkar inte längre argumentera emot eller förklara varför i syfte att försöka få någon som har med Alliansens skolpolitik att göra, att fatta det. Läs därför kommentaren som Z ger i bloggen Minamoderatakarameller

Jag själv ( Z från Svenssons blog ) arbetar i skolan och har pratat med en väldans massa lärare om just denna saken. De flesta är överens om att i så låga åldrar ( alla jag pratat med, faktiskt ) så ger inte betyg någon sorts positiv förändring hos eleverna. Istället ökar det bara stressen, ökar krav som inte borde finnas på så låga nivåer, ökar skillnaderna mellan de elever som kan få hjälp hemifrån och de barn som inte kan det, för att hänga med i betygsprocessen. Sådant kommer för eller senare ändå, men att införa det i självaste grunden till kunskap och -förståelse-, de första åren, där en skolsyn som står för lika värde etc skall ges till eleverna, det motverkar sitt eget syfte. Läs mer här

Jag vill ändå betona, att när man använder ordet flum i vilken bemärkelse det än handlar om, så har man inte fattat det… för om man gjort det berättar man vilka värderingar man själv har utan att reducera annat till något som är flummigt.

Update 071230:

Har hittat en artikel via ett av inläggen i Schlaugs blogg i Fokus om att forskarna sågar betygshetsen.

10 reaktioner på ”Antingen fattar du det …

  1. Ja vad säger man om politiken…..är ytterligare en sak man inte kan tänka på utan att bli arg….
    Hur får du till pratbubblorna?
    Ha en fortsatt bra helg
    Kram

  2. Jo, det är svårt att inte bli det … *suck*

    Svårt att förklara, men jag gör ett försök då jag inte lyckades spara sidan och sen ladda upp.

    1) Du använder på tangentbordet Ctrl+q
    2) Där du skriver inlägget finns från vänster till höger B, I, osv … det är sjunde rutan från vänster som är Ctrl+q. Men det står inte, utan är en symbol. När du klickar på den rutan flyttas texten i inlägget ett steg till höger om du har pekaren i början av första raden på den text du vill flytta. Vill du få tillbaka texten klickar du på rutan före som nu *tänts*, dvs. den sjätte rutan från vänster. OBS! Du måste ha Visuell på, inte Kod

    Hoppas det fungerar!

  3. Hm, jag gick i grundskolan i södra Europa, där hade de omdömen from 1’a klass och där började ungarna i skolan ett år tidigare också.

    Det var inga jätteseriösa omdömen, utan barnen fick helt enkelt ett litet betyg om att de varit duktiga. Det gjorde ungarna skitglada att de fick ett eget bevis på att de hade kämpat och hade något att ta hem och vara stolta över. Dessutom verkade det som om de liksom fick in i skallen tidigare att antränga sig lite extra i skolan.

    Allt beror väl på hur det utformas. Att stenhårt rangbedöma små barn vill nog ingen.

  4. Kan lägga till att istället för att bjäbba med varandra fram och tillbaka så kan ju berörda politiker kolla läget i länder där ungarna får betyg sen första klass och sedan undersöka om de mår sämre eller bättre av det.

    Från vad min familj märkte var det inga som helst problem.

  5. Det är laddningen i ordet betyg som är problemet tror jag.

    Om man presenterar betyget/omdömet som att här kan du se hur mycket sämre än andra du är så blir det så klart ångestframkallande.

    Om man säger att här finns förbättringspotential och så här mycket har du lärt, nästa år satsar vi igen, så blir det en annan sak.

    Eller hur?

  6. Man kan jämföra med andra länders betygssystem, men inte ta över dem, eftersom skolan i hög grad är förenad med det samhälle vi har och den mentalitet som råder i ett samhälle, samt vår tradition. Så även om något skulle fungera i sydeuropa eller i USA, är det inte säkert att det gör det i Sverige eller i Norge.

    I nuvarande skolan vet både lärare, föräldrar och elever vad som behöver förbättras. Ett skriftligt omdöme befäster det … och som sagt, skapar en stress, en tävlan och ett på förhand givet kunskapsmål som andra ställer upp. Man skapar något allt kommer kretsa kring – ett omdöme, hur det än utformas.

  7. Det finns massor av forskning som visar hur 7-åringar fungerar och varför något så abstrakt som ett omdöme inte förstås på samma sätt som en vuxen förstår det…

    Men det orkar jag inte redogöra för…

    Knäck den mänskliga naturens kod och kom underfund med vad som får mäniskor att fungera. Lär dig varför du och andra människor gör som de gör, och inte gör som de inte gör

    Det här är bra mycket viktigare att utgå ifrån än att utgå från att alla skall behandlas likadant efter ett ideal man sätter upp.

    Björklund utgår enbart efter ett ideal och han lyssnar öht inte på någon annan. Inte på någon inom skolan, inte på forskningen … vad han gör är att han kallar allt kunnande, all forskning mm för *flum*. Han utgår endast från hur han tycker att det skall vara. Är det verkligen utifrån en enda persons tyckande vår skolpolitik skall utformas eller skall vi inte utforma den tillsammans med utgångspunkt från det kunnande som finns i form av praxis, beprövad erfarenhet och lärandeteorier mm. Något som den tidigare regeringen iaf strävade efter …. även om den inte lyckades fullt ut.

    Lpo94 är en borgerlig regerings konstruktion … men bygger åtminstonde till viss del på tidigare forskning, även om den i slutändan blev en kompromiss.

  8. Jag är ingen förespråkare för Björklunds pedagogiska framtoning. Tycker till och med att det är lite sorgligt att han förringar och kallar det för flumskola. Det hade varit bättre om man utgått från det som var bra och förstärkt det. Betyg tycker jag osm jag tidigare sa är att hänga upp sig på ord. Begreppet betyder så olika beroende på vem som talar om det.

    Jag har 140 akademiska poäng i ämnet pedagogik så jag tycker att jag har en del på fötterna när jag uttalar mig inom området, även om jag inte arbetar inom skolan så tycker jag nog att jag vet en hel del om hur det funkar med in- ocu utlärning.

    Ett favoritcitat är detta

    ”I know that you believe that you understood what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant. (Robert McCloskey)”

  9. Mary
    Det märks också när du resonerar kring skolan på din egen blogg att du har höga akademiska poäng i ämnet pedagogik. Därför att du visar på en nyansering i många frågor som handlar om skolan mm.

    Det som är synd, men kanske beror på ämnets karaktär att man uppenbarligen måste ha höga poäng i pedagogik och/eller praktisk erfarenhet för att kunna förstå … att Björklunds skolpolitik inte är någon vinnare .. Eller skall jag hellre säga att det är synd att landets politiker inte har höga akademiska poäng i pedagogik.

    Det är nästintill omöjligt att förklara i korthet varför betyg från första klass inte är effektiv vad gäller att stimulera någon till lärande. Man får inte mer kunskaper eller blir kunnigare på grund av betyg. De mäter endast en flisa av det kunnande som någon har. Den flisa som man i ett samhälle helst vill att alla skall ha med sig. Den flisa som värdesätts och definieras som kunskap. Den flisa som brukar kallas allmänt bildningsgods. En kunskap andra bestämmer skall gälla. En flisa som är viktig, men inte allt. Inte heller en flisa man måste lära sig i en viss ålder eller under en viss period i sitt liv.

    Citatet är bra … verkligen 🙂

    Håller helt med dig vad gäller
    Det hade varit bättre om man utgått från det som var bra och förstärkt det.
    … för allt kan ju bli bättre … och då hade man också gått framåt, inte bakåt.

  10. Jag försökte i början av mitt bloggande om skolpolitiken under början av år 2005 att diskutera med några folkpartister i riksdagen om skolpolitiken, men de nonchalerade mig fullständigt… De körde på, precis som Björklund. Jag är för ett samarbete – för det finns bra och dåligt i alla partier gällande skolan och hur den skall utformas. Det är som jag ser det en av de bästa vägarna i syfte att skapa en bra skola i vilka alla elever har möjligheter att utvecklas inom.

    Jag gillar exempelvis Lpo94, därför att den ger denna möjlighet. Men den kräver en annan lärarroll … än vi har haft tidigare.

Kommentera

