Inte svartsjuk

Han pratar med sitt ex nästan varje dag och åker till nöjesparker och leker familj, samt får telefonsamtal från tjejkompisar mitt i natten och hans nuvarande partner undrar om hon är hysteriskt svartsjuk (se SvD) för att hon inte mår bra av det. Hon känner obehag inför att de åker ut tillsammans.

Eftersom hon pratat med sin blivande sambo om detta och han bagatelliserar det hela, kan jag dra slutsatsen att de inte är överens om hur de skall leva tillsammans. Som jag ser det, är det på hans villkor. Om man mår dåligt av tanken på att leva så med sin sambo är det väl knappas något tecken på svartsjuka, utan snarare tecken på en man som verkar ha en total brist på lyhördhet för någon annan persons känslor.

Jag skulle inte acceptera det alls. Inte heller skulle jag gå med på att någon ens skulle ha en misstanke om att jag är hysteriskt svartsjuk. Frågan är om hon inte hört det uttalas av någon, sin blivande sambo kanske?

Det är väl bra att ens sambo är överens med sitt ex, för barnens skull, men att tala med henne varje dag på telefon efter tre år väl att ta i. Vad säger att han inte kommer fortsätta med det? Jag tror inte att det är något mellan dem – det brukar inte ske så öppet. Men man vet aldrig. Egentligen har det ingen betydelse eftersom det handlar om att han inte verkar ta någon som helst hänsyn till den kvinna han har nu.

Dr Phils åttonde och tredje livslag i kombination (hittade boken jag köpte för många år sen häromdan och finner att han inte är så dum den där Dr Phil) – Folk behandlar dig så, därför att det fungerar! Den åttonde livslagen handlar om att man skall lära människor hur de skall behandla oss.

För mig är Närvaro viktigast och då har det ingen betydelse för mig hur många andra känslomässiga åtaganden eller vänner min partner har – Den som inte kan vara närvarande i mitt sällskap vill egentligen vara någon annanstans (och då menar jag inte att han måste vara det varje sekund) Men när han talar med mig behöver jag känna att han inte gör det samtidigt som han tänker på något annat. Utan då vill jag att han skall tala om det som just då upptar hans tankar. För mig är det alltså viktigast hur min partner är när han är tillsammans med mig. Om jag inte kan få upplevelsen av att han närvarande, börjar jag undra varför vi överhuvudtaget har någon kontakt med varandra.

Men Dr Phils lagar är inte alltid så lätta att följa. En gång bestämde jag mig för att jag skulle bryta så fort jag började be om ursäkt för min partners beteende mot mig. Det gick bra i många år, men så kom jag till det där ögonblicket då alla mina föresatser kraschade – jag började be om ursäkt … Aj, aj! Det finns inga ursäkter, bara sanningar, men de är inte så enkla att ta till sig.

I vilket fall, men jag är ingen psykolog, kan jag inte se att hon är hysteriskt svartsjuk… men det kan hon naturligtvis vara. Men, har det någon betydelse, för vem vill s.a.s. leva ihop med sin sambos före detta i vardagslivet om det bara sker på hans/deras villkor. Ingen vill väl känna sig som femte hjulet … i sitt eget hem.

Man kan också fråga sig hur hennes blivande sambons ex och tjejkompisar som ringer ofta på nätterna tänker … Vet de inte om hans nya? (ironi)

Jag skulle inte våga bli sambo med någon som inte har frigjort sig från sitt ex, trots att det gått tre år sen de skiljdes. Jag skulle råda henne att lyssna på sin magkänsla.

2 reaktioner på ”Inte svartsjuk

  1. Och jag skulle be henne att sluta noja så förbannat. Det är ändå henne han väljer att bli sambo med, inte sitt ex, inte sina kompisar. Det är hon som är hans blivande sambo.

    Självklart ska hon fråga honom en gång för alla men därefter nöja sig med svaret. Relationen i sig mår ju inte bra av att hon misstänkliggör honom hela tiden.
    Jag har själv en mycket bra relation med mina barns far, även om vi varit skiljda i ett drygt år. Att han är singel har ingen som helst betydelse, eftersom han är en person som jag litar på och kan prata fritt med. Min pojkvän är fullt medveten om att om han vill att det ska funka är det inte bara relationen till mig som han ska jobba på, utan också den med mina barn och även mitt ex. Och det gäller ömsesidigt för alla vuxna.

    Livet blir inte lättare för att man oroar sig, eller grubblar hela tiden på ens närmastes avsikter. Snarare tvärtom. Den enda som egentligen kan svara är ju den person som det faktiskt rör. Och ja, jag tror också hon fått tituleringen Hysteriskt Svartsjuk av sin blivande sambo, för så skulle också jag reagera om min pojkvän ifrågasatte mitt vårdande av relationer. Vaddå leka familj? De är en familj, även om de inte bor ihop. För barnen är de två alltid deras familj, deras föräldrar, deras härkomst.
    Det har inte den blivande sambon någon som helst rätt att sätta gränser för.

    (Nu vill jag vända lite på perspektivet, eftersom jag redan lägger till med en monsterlång kommentar.)
    Om det gällde en manlig frågeställare med en kvinnlig blivande sambo, som umgicks på samma sätt och han betedde sig på samma sätt som kvinnan i brevet gör – vad skulle du tycka om honom?

    För övrigt, den som de facto stänger av sin telefon på kvällen kan väl omedlebums räcka upp en hand – jag är olidligt nyfiken på om det faktiskt förekommer sådan ”hänsyn”.

    /caya

  2. Tack för inlägget … Det ligger en del i att inte bli nojig över saker och ting. Men har man väl blivit det är det inte alltid så enkelt att bryta det. Men visst går det.

    Om det gällde en manlig frågeställare med en kvinnlig blivande sambo, som umgicks på samma sätt och han betedde sig på samma sätt som kvinnan i brevet gör – vad skulle du tycka om honom?

    Höll på att avfärda denna fråga med – jag förstår inte frågan! Men bakom denna lust att svara så ligger en förvissning om att jag skulle ha svarat på samma sätt. Jag ser ingen skillnad.. Gör du?

Kommentera

