Dagens händelse

Har läst om Per Ströms bok Mansförtryck och har hittat möjligheten att ladda ner den i en pdf-fil.

Det som fångar mitt intresse är det han skriver i förordet

Egentligen anses jag inte ha rätt att skriva den här boken. Vi män förväntas hålla käft i genusfrågan, eftersom den bara sägs angå kvinnor.

Skall läsa den och återkommer senare, för det som stod i artikeln gav inte så mycket. Vill läsa hans resonemang. Men det är en lång bok så det kanske tar ett tag… Vi får se hur intressant det blir att läsa den.

Jag har tagit ställning för det Lars Jalmert skriver och därför kan det vara intressant att se hur jag kommer förhålla mig till det Per Ström skriver efter ha läst boken.

13 thoughts on “Dagens händelse

  1. här kan du lädda ner den i mp3 format och lyssna.

    http://www.dnv.se/indexmansfortryck.asp

    efter 1-2 timmar förstår du nog grundbudskapet.

    annars kan jag återge det här:

    män har oxå problem här i samhället som orskas av att de är män. män behandlas oxå orättvist pga sitt kön.

    fast dett är något som ignoreras. dessa problem och denna orättvisa ignoreras, förminskas, förlöjligas, viftas bort. på liknande sätt försöker feminismen dölja de fördelar kvinnor har pga de är kvinnor, eller åtminstånde säga att dessa fördelar inte räknas.

    det är alltså bara mäns fördelar och kvinnors problem som räknas. kvinnors fördelar och mäns problem räknas inte.

  2. Helt tvärtom! Han pratar bara om männens problem och kvinnors fördelar gentemot männen? Dessutom behöver han inte ta upp motsatsen då tanken bakom den här boken var att ta upp precis det feminismen i Sverige utelämnat eller helt enkelt sagt avsiktligt glömt för att stärka sina egna åsikter.

  3. Pär Ström är en snedseglare. Och Ludvig har fel: Backlash-Susan skrev en bok om det redan för kanske fem år sen. Så nog har det uppmärksammats. Men precis som Magnus Ljungkvist skriver här så måste man ändå försöka att göra någon sorts kvantitativ översikt på orättvisor (själv har jag lite svårt för att prata om förtryck oavsett vilket kön det handlar om).

  4. Jag fick fatt i Pär Ströms bok efter att ha läst dig och de kommentarer du fått (jag skrev nyligen här som ”rökare”, håller på att göra blogg nu) Har laddat ner boken i både tal och skrift och har börjat läsa – tar för lång tid att lyssna – och har väl kommit en 25 sidor kanske, men nu skall jag inte rusa iväg utan läsa mer innan jag säger något. Han PS håller visst föredrag också så då kan det ju vara att han kanske helst skulle upplevas ”live” …. Intressant ämne i alla fall fast i diskussioner tyvär något söndertjatat och hätskt.

  5. Monika – Min blogg skall nog heta vildvuxen, men jag har en massa besvär med ditten och datten så jag uppger kanske. Jag är inte för det tekniska precis och jag kan bara lite till ”husbehov”: Har haft blogg förr på annat ställe, men den här har sannerligen varit mycket krångligare att få rätt på … ännu. På min s k blogg här har jag ännu inte skrivit något annat än tester och övningar …. och det är ju inte det som är meningen med att blogga, inte för mig i alla fall. Får väl se hur det går.

    Jag skulle ha läst mer i Pär Ströms bok, men så fastnade jag på att få bloggen att funka någorlunda, så det blir inget idag, för jag kan inte ta datorn med i sängen.

Kommentera

