Tony Rosenthal

Vet inte hur många av mina besökare som känner till honom. Den f.d. brottslingen Tony Rosenthal som brevväxlade med Maja Ekelöf, hon med skurhinken. Han är död nu! Jag kände ett stick i hjärttrakten, när jag såg den smala artikeln i AB igår, kanske för att hans brev med Maja hade stor betydelse för mig när jag läst Rapport från en skurhink och sen köpte BREV 1972 som innehåller en korrespondens dem emellan som började 1971.

Ett brev blev stoppat av censuren den 22/2 1972. Jag undrar vad han skrev i det brevet. Men det visar att alla brev lästes innan de sändes till Maja Ekelöf.

Det fantastiska med BREV är att Maja berättar om vardagslivet, om bärplockning, matlagning, barnen, om besök och resor och Tony skriver om de hårda villkoren på Kumlaanstalten, om sina studier och om sin son som inte får komma och hälsa på honom. Men de möts i sin misstro mot kapitalism, i sina protester mot krig och miljöförstöring. Men också i en politisk radikalism som kommer till extremt starka uttryck ibland.

Jag undrar om en sådan bok skulle vara möjlig att ge ut i dagens Sverige! Skulle den bli läst och fascinera. När jag nu tittade igenom mina böcker i biblioteket upptäckte jag den där i en av bokhyllorna och insåg att jag sett den många gånger under alla dessa år, när jag sökt efter någon annan bok. Det man läst och upplevt före 20-årsåldern verkar ge de starkaste intrycken (om man bortser från resor som alltid ger starka intryck, oavsett ålder)! En tid som verkar ha pågått i ett helt annat liv, ett annat land och i en annan tid. Men det var då! Likväl kom en liten minnespust från hur det var för inte så länge sen. Under samma tidsperiod läste jag triologin Borta med vinden (mycket bättre än filmen) och I stormens öga som handlade om Nicaragua, samt Sagan om ringen och Den långa flykten. Vilken blandning, vilken mångfald.

Letar efter Horor och herrar som jag skall ha någonstans, men var… ?

Kommentera

