Hitta kuligheten

En student går första året på ekonomprogrammet och känner ingen motivation. Redan på gymnasiet dalade den. Studenten känner att annat lockar. (se SvD)

Jag trivs bra i stan, med kompisar och plugget. Problemet är att jag inte har någon motivation eller ork till att göra något som inte känns kul. Viljan börjar tryta nu men jag vet att utbildningen är rätt. Det är inte plugget i sig det är fel på men ju mer jag halkar efter desto jobbigare känns det.

Svaret psykologen ger är bra tycker jag. Man kan behöva en paus ibland. Men om nu inte möjligheten finns, kan man komma ur det på annat sätt.

Själv har jag läst sammanlagt 10 år på universitet och högskola och tro inget annat än att jag också tappat lusten ibland, fast det aldrig har hållit i sig så länge. För det jag gör, vilket kanske inte passar alla, är att helt enkelt fokusera på det inom utbildningen eller ämnet som intresserar mig. Jag har helt enkelt struntat både i kurslitteratur, mål eller förväntningar som andra har haft på mig. Och när fokuset legat på det jag tyckt varit kul har jag upptäckt att det finns mycket jag behöver kunna av det som ingår i utbildningen/kursen. Det har fått mig att börja leta i kurslitteraturen mm. Helt plötsligt har det blivit kul och jag har kommit ikapp, ibland tillochmed längre än så.

Ett annat sätt är att relatera det man lär sig på andra områden i sitt liv. På vilket sätt den här studenten skulle kunna göra det har jag svårt att svara på, eftersom jag inte kan något om det programmet.

Det finns en tro, vilken även jag själv är med och skapar bara genom min närvaro som lärare, att det som andra kan och har bestämt är också det som är det man skall fokusera på därför det anses vara mest värdefullt. Och det går ofta bra när man är i topp eller i linje med det ämnet tar upp att lyckas även om det inte är kul. Men det är inte alltid så och frågan är hur mycket lärande som sker egentligen. Studier behöver, enligt en stor del av den moderna forskningen utgå från var man själv befinner sig. Om det är ett för stort glapp har man en känsla av att någonting pågår över huvudet på en och så kommer man efter. Då upplever man det inte som kul.

Därför är det bra för studenter som inte känner någon motivation att inse att det många gånger kan vara en påtvingad motivation och att man måste få fram sin egen på det sätt jag har beskrivit. Om inte det hjälper kan man fråga sig om det är något annat som trasslar till det för en. Ibland är man för ung och vill leva ut allt annat innan man kan fortsätta. Då kanske man behöver ut och jobba ett tag.

I vilket fall, är det möjligt att hitta tillbaka …

Kommentera

