Ägare av ordet, filmer och musiken visavi …..

Tidigare var det inte så svårt det där med upphovsrätt och äganderätt (se SvD). Boken, filmen eller skivan man köpte ägde man och gör fortfarande. Man köper rättigheten att få läsa, se och höra vad någon annan har skapat. Man får göra vad man vill med det konkreta fysiska … dvs. man kan kasta boken, elda upp den, trampa på videofilmen mm. Upphovsmannen eller förlaget, skivbolaget m.fl. har rätten att bestämma för vilket pris någon annan har rätten att få ta del av själva skapelsen.

dscn1870.jpg

Därför kan man inte som jag ser det tala om äganderätt och upphovsrätt i samma andetag. Jag har upphovsrätten till min avhandling och artiklar jag skriver, på så sätt att ingen har rätten att göra mina upptäckter till sina egna eller kopiera kapitel utan att göra en notering om vem som har skrivit dem. Om jag kommit fram till något helt nytt, kan ingen annan ta detta och säga – Det här är mitt. Men om någon läser mina ord leder inte detta till att de stjäl dem. Jag delar mina ord, tankar och upptäckter med andra.

Frågan gäller alltså om man skall få fortsätta ha rätten att få betalt för det man skapar och vill dela med sig av. Internet har uppenbarligen krånglat till det hela…. och allt har blivit ganska förvirrande.

Inom forskningen behöver man inte köpa rättigheten att använda andras undersökningsresultat, tankar och ideér, eftersom man kan låna böckerna på biblioteken. Man kan låna av vänner och bekanta. Då handlar det inte alls om olaglig fildelning, men principen blir väl densamma. Studenter som delar på en och samma bok eller vänner som lånar varandras böcker, filmer och cd-skivor. Man har inte rätt att kopiera en dvd. Men låna ut får man ..

Vad är då skillnaden på nätet, att man t.ex. lånar en musikvideo genom att ladda ner den eller lägga upp den på sin hemsida o.dyl. Stöld kan det ju egentligen inte handla om, eftersom det är själva resultaten av ett skapande som man lånar eller delar med sig av.

Låter det här vettigt… jag gör den bedömningen. Handlar det inte mer om att ett monopol håller på att raseras… bibliotek och delande av böcker mm. är så vanligt förekommande att ingen kanske tänker på att det faktiskt är detsamma som fildelning på nätet är. Det är inte stöld…. på samma sätt som när man går in i en bokhandel och stjäl en bok, eftersom det är bokhandeln som äger det konkreta fysiska spåret … dvs. av själva skapelsen som bok. Men bokhandeln äger inte skapelsen av ett verk.

Men frågan är troligen mer komplicerad än så!

4 thoughts on “Ägare av ordet, filmer och musiken visavi …..

  1. (Ville bara se om det gick att skriva oinloggad, fast ”E-post” ville du ha 🙂 )

    De som lägger ut video på YourTube bryr sig nog inte om om någon lånar dem. Fast har de filmat sådant de inte får, kan det kanske få konsekvenser som de är tvunga att bry sig om.

    Det är bara att räkna med att allt som läggs ut på nätet, oavsett vad det är, kan vara där för evigt, för det kan ju bli sparat och utlagt igen. Sedan kan det ju vara något annorlunda om det är en t ex en privat hemsida och någon snor det hela (eller mesta) och lägger ut det som eget.

    Det finns många kringelkrokar i det här och frågorna blir både fler och ännu mer komplicerade desto mer man ser på det. Och böcker och video kan vara svåra att jämföra ….. bl a pga tidsaspektivet.

    Ang scenartister, så vill de ju ha reklam, men om t ex en föreställning, filmades utan lov och lades ut på nätet, så kunde det bli ekonomisk förlust för div inblande.

    Vi får väl se hur det går om forskningen börjar publicera allt sitt på det öppna nätet. Böcker och bibliotek är gammal tradition och jämför med det är nätet nytt. Problem med att kopierat material från nätet används ”som eget” har det ju funnits länge och helt ner i grundskolan,

    På tal om just video så kan jag tänka mig att alla människor inte är förtjusta i att bli filmade utan att de vet det och därefter bli utlagda på internet. Det har ju funnits fall i pressen om sådant. Även om video på nätet långt ifrån är nytt, så är det ganska nytt att det nu överallt finns massor med sådana – ofta korta snuttar. En del är kanske tagna med mobil och kanske visste den/de som blivit ”förevigad” inte ens det.

    Dina två video här var njutbara och dem kan väl ingen ha ont av, antar att de var från Grekland.

  2. Nej, man behöver inte vara inloggad för att skriva hos mig 🙂

    Det där med att filma andra och lägga upp på nätet är allvarligt anser jag. Det är lixom något helt annat, eftersom det sker utan personenes tillåtelse eller förnuft.

    Kanske är det för att alla nu levande i svenskar tar biblioteken för givna som man inte ser detta som en slags fildelning…. och böcker säljs fortfarande … och CD-skivor vill jag gärna ha …

    🙂 såg du tolkningen av Zorba … jag skrattar varje gång!

Kommentera

