Inte så långt ifrån romarna

I Kina finns ett nöje som lätt går att associera till romarriket (se artikel i AB). Men här handlar det inte om att man kastar människor till lejonen, utan getter. Barnen får mata getter, sen köper en vuxen en get som han sen kastar till lejonen lite längre bort..

De visar hur unga besökare först pysslar om getterna i Badaling safaripark, bara några mil från Peking.

Sedan köps getterna av vuxna som vill underhålla sina familjer. De lyfter helt enkelt upp en get ur hägnet, vandrar bort till lejonen och kastar det levande, försvarslösa djuret över kanten.

Från bara några meters håll ser barnen hur deras nyvunna favoritdjur slits i stycken.

Vad skall man säga?!

Stackars getter och barn!

Update

Har fått två kommentarer och läst även på andra ställen om att det är det naturliga sättet och inget att uppröras över. Men snälla, det finns ingen ute i naturen som kastar åt lejon föda. Inte heller tas getter och bärs iväg för att bli föda. Där har getterna iaf en chans att klara sig och lejonen får jaga för födan. Dessutom styckas inte djuret levande i slakteriet. Men här slits det sönder, av lejonen som får assistans av människor som gjort detta till ett nöje. Om man inte kan se att det är en oerhörd stor skillnad mellan detta och det naturliga sättet är det meningslöst att diskutera vidare om saken….

47 thoughts on “Inte så långt ifrån romarna

  1. Dessa barn kommer när de blir tonåringar förmodligen inte att söka psykakuten bara för att deras partner gjort slut… de blir härdade i att tolerera livets grymheter.

    Skillnaden mellan att stycka en get i ett slakteri och låta ett lejon göra det den naturliga vägen synes mig obefintlig.

  2. Upprörande kommentarer,håll tyst istället för att påstå att detta är naturligt – att slänga levande djur vilket djur det än är som föda åt andra..

    tuppfäktning tjurfäktning är lika vidrigt och levande möss som mat till ormar är lika fasansfullt…det är tur att man inte får veta allt jävelskap som människan utför med djur.

  3. Jag har inte sagt ett ord om naturligt… Men med tanke på att offentlig hängning av människor fortfarande förekommer på vissa platser har jag svårt att uppröras över nåra ungar som kastar getter till rovdjur.

  4. Vet inte riktigt vad jag skall svara … Jag gör aldrig jämförelser, så att Allt utom det värsta blir betydelselöst. Jag försöker avgöra saker och ting utifrån dess egna förutsättningar. Ungefär som jag inte heller anser att någonting blir rätt bara för att något som är fel är accepterat.

    Och nu till ett exempel om vi överför det på våra egna förhållanden, till vår närhet.

    Det finns en katt som heter Gustav. Han kommer då och då in med en mus i munnen. Det är hans naturliga sätt, en instinkt … inget att uppröras över, men jag mår ändå dåligt av att se det.

    Om nu hans matte (vilket inte är jag själv för jag har ingen katt) skulle fånga möss och sen släppa dem lösa i lägenheten så Gustav får jaga dem, medan några grannars barn får titta på – ja, då är det upprörande. Varför? Därför att det är oerhört grymt både mot musen och mot barnen som tvingas titta på. Det är en grym handling.

    Finns det någon som öht skulle anse att det var okey? Man kan inte anse att det inte är något att uppröras över därför att man hänger folk på vissa platser och det är mycket värre. För handlingen i sig själv räcker. Detsamma gäller getterna i Kina som kastas till lejonen medan barnen tittar på.

  5. Jag vet att risken är väldigt liten, Men visst hade det varit underbart roande om Kina hade missat OS pga detta. Det hade iaf gjort mig väldigt glad.

    Död åt detta hjärtlösa pack som utför detta för sitt eget nöjes skull.

  6. XFire
    Förstår din upprördhet, men den sista meningen ligger på gränsen … du har inte lust att omformulera den, så att den inte kan uppfattas bokstavligen … Jag vill ogärna radera hela ditt inlägg och att gå in och korrigera känns fel att göra….

  7. ”barnen som tvingas titta på?”

    Herregud. När jag hade katt hände det mer än en gång att katten jagade in en mus i huset, och att barnen såg på…
    Det var inget jag tvingade dem att göra, de tyckte själva att det var spännande…

    När vi hade råttor i bur åt dom upp sina egna ungar, också det något som barnen följde med spänning och fascination.
    Sen är barnen olika. Dottern tycker det är läskigt och tycker synd om djur, en av sönerna grät när han var liten och såg tjurfäktning på teve, men när naturen liksom kommer nära tar det det för vad det är…

  8. Jomen, Mymlan du arrangerade det inte som ett nöje … eller hur? Det är DET som är upprörande….

    Det känns som om jag slår huvudet blodigt i väggen nu… Det händer saker och ting som är av naturlig karaktär. Även om det är läskigt att en katt jagar en mus i huset, och barnen ser detta, så är det inte arrangerat…. Och det förstår barnen. Därför är det heller troligen inte skadligt. Musen hade dessutom en chans, om du inte stängde dörren så den inte hade möjlighet att smita ut därifrån.

    Men det jag talar om och det som händer på djurparken är arrangerat som ett nöje. Det som kan hända är att barnen tar avstånd och arbetar för djurens rättigheter eller lär sig att behandla djur grymt när de blir vuxna. Den pedagogiska sanningen – Barn lär sig inte vad man säger utan vad man gör… Det är våra handlingar som de lär sig mest av.

  9. Oj, missade råttorna som åt upp sina ungar … Man kan ju fråga sig varför de åt upp sina ungar?

    Uppdate
    Har nu läst lite angående isbjörnen som åt upp sina ungar (och en jämförelse är gjord med burdjur, t.ex. råttor) och jag har hittat några förklaringar. Den ena är att de äter upp ungar som inte är friska, den andra är att de är stressade därför att de är i fångenskap och den tredje att de inte har nog näring för att föda upp sina ungar…. (det sista gällde råttor). Det låter vara osagt om de här förklaringarna gäller alla vilda djur som föds upp i fångenskap.

  10. Beträffande råttorna så var det inavel. Det var två råttsyskon som fick barn med varann, och flera av ungarna föddes missbildade.

    Detta med att kasta getter till lejonen – var det inte så att getterna var lejonens mat? Om man låter barn traska omkring i en djurpark är det väl snarare en bonus om de får vara med och mata djuren?

  11. För att göra en lång historia kort:

    En liten flicka bodde på en bondgård med diverse djur som fanns där..en liten kalv föddes och blev flickans favorit,en dag var kalven borta!! Till middag serverades kalvstek fick hon höra!! sedan dess är hon vegiterian.
    Flickans gosedjur försvann ju…
    Att slakta djur på ett humant sätt är naturligt och inte upprörande liksom att djur jagar varandra för att bli mätta, men inte för nöjes skull.
    Tack för ordet!

  12. Nej det är inte alls ”det naturliga sättet och inget att uppröras över.” ! Sedan kan man klart bli mer eller mindre upprörd, det finns ju grader av det mesta. Visst är det upprörande vilka sätt människan kan hitta på för att tjäna pengar, för det är väl det som är drivkraften bakom hela detta osmakliga jippo i Badaling safaripark i Kina – och folk går på det bara och väl för att bli underhållna och eller för att underhålla sina barn..

    Om vissa viljor får råda så blir det kanske vanligt med annonser från djuparker av typ:

    Välkomna till XX djurpark!!! Geten Kalle och katten Lisa släpps ner i lejonhålan 15.00. Missa inte denna föreställning!!!!

    Så ingen anledning att du restar din case!!!!!!!!

  13. Det förekommer också att människor blir offer för djur i djurparker, ofta små barn. Här finns ett gyllene tillfälle att lära sig respekt för dessa dödsmaskiner, så att man inte tror att det är som i Disney-filmerna.

  14. Gull-Maries exempel ”…Flickans gosedjur försvann ju…” kom mig att tänka på föräldrars roll i det hela som är viktigt för barnen och hur de hanterar händeleser i livet.

    Jag antar helt enkelt att föräldrarna till barnen förklarar för barnen att det inte är en lek för att roa, men att de hjälper lejonen att äta som de är vana att äta i naturen…..levande föda.

    På bondgårdar är ju slakt av gosedjur både vardag&ekonomi……..och är man inte rik, så vänjer man sig vid att djuren försvinner allteftersom.

  15. Ja det är inte lätt alla gånger. Kastade getter in i ett hägn med lejon är INTE naturligt. Djur som dödar sina avkommor i fångenskap kan det bero på stress och brist på naturlig miljö och stimulans kanske… Nån som på allvar tror att isbjörnar och lejon mår verkligt bra i en liten inhägnad, djur som är födda för att röra sig över stora områden och jaga, ofta misslyckade jaktförsök, för sin överlevnad…Katter som jagar möss i stall och lagårdar helt naturligt, vilda örnar som fångar vilda harar helt naturligt. Rovdjur och bytesdjur kämpar om föda eller överlevnad på ”lika villkor” och de ”smartaste” och starkaste överlever och kan reproducera sig och föda friska starka avkommor. Levande getter till lejon i djurpark, tuppfäktning ,tjurfäktning, hundfighting… Nä om man inte fattar att det är av människan konstruerade lekar för att underhålla människors blodtörstiga sidor då är det illa, det har INGET med naturens gång att göra. Och kan man inte känna empati för utsatta djur undrar jag hur man kan känna empati för människor som far illa, människan är en del av naturen, även om många människor verkar befinna sig långt borta från naturen

  16. heaven

    Tack för ditt inlägg, men lämnar nog över till Gull-Marie som lagt det från början att svara.

    Majsan
    Nej, det är en onaturlig situation och av det lär man inte sig inte hur det är i ett naturligt tillstånd. Och jag tror likadant som du, att empati för djur hör ihop med empati för människor. Men även här finns ju nyanser … och undantag. I vilket fall tror jag en tillägnad känsla för djur inte skadar förmågan till empati för människor.

    Genom att kasta ner maten skapar man ett beteende som man inte ser ute i naturen…. I naturen jagar lejonhonorna systematiskt och det är fascinerande att se hur smarta de är och hur ofta de missar bytet för att sen få börja om. I djurparken kastar de sig över ett mål mat utan att de fått jaga det först. Och då kan man lika gärna kasta ner ett djur som redan är dött. Det här riskerar istället att skapa en förvrängd verklighetsuppfattning och en falsk bild av hur lejon är ute i naturen.

    Det märkliga är att man talar om det naturliga och samtidigt accepterar en situation som inte är det utan konstruerad, som du också talar om och som kanske är av det skäl som vildvuxen tar upp – syftet att tjäna pengar och få utlopp för ett grymt nöje.

  17. Majsan jag håller med dig fullständigt!

    Haeven jag håller med dig också,men det blev så uppenbart för flickan – hon hade inte tänkt så långt att det går till på detta sätt.

    På en bondgård går det till så och har väl inte med rikedom att göra?
    En annan sak man kan tillägga till grundinlägget – Getter betraktas av oss mer eller mindre som husdjur såsom hundar katter kaniner m.m. och därför känns det än mer för oss människor.

  18. ”Oss människor”:)

    Ett bra tillägg och kanske viktigast för hela diskussionen, ‘vi’ behandlar ju djur olika beroende på var vi befinner oss och vilka traditioner vi har.
    Kan man inte jämföra med mus-orm-matningen…man vill ge djuren tillbaks lite av den jaktkänsla de faktiskt har?

    Om barn far illa eller inte, av att först gosa och sen se dem dö….så har jag mina egna barn och deras kusiner som exempel.
    Mina…..barn och barnbarn till slaktare(Italien), har vuxit upp inne i ett slakteri…har varit med sin pappa hela vägen, från avlastning av djur till att se dem skjutas i pannan och hängas upp för styckning. De är med farfar på bondgården och tar hand om djur som senare ska till slakt.
    De visar precis samma empati för levande djur som deras kusiner gör.
    När mina syskon med barn är här och hälsar på så vet de redan att det är ngt de inte kan hantera, så de vägrar ju såklart att besöka slakteriet….

    Så jag menar att inget är ju fel, det beror bara på vad man lär sig och vad man är van vid hemifrån. Effekten ‘stackars barn’ blir det om barnen utsätts för det här som en chock. Vilket jag alltså inte tror att ‘artikel’barnen utsätts för öht.

  19. Att se någon lida vare sig det är djur eller människor tar jag avstånd ifrån.

    Getterna i den här artikel får lida,det är ju det som man vänder sig emot samtidigt som barnen får se detta grymma.

    Jag har också upplevt slakt av grisar,höns och kaniner på bondgård i verkligheten men det var inget lidande inblandat då.

  20. Inte speciellt naturligt att ha djurparker överhuvudtaget. Då får de väl försöka jobba utifrån de förutsättningarna och försöka skapa en så naturlig tillvaro som möjligt.

    Det som är allra MINST naturligt är ju att slakta getter via maskin och slänga åt lejonen färdiga grytbitar. Rovdjur (eller andra djur) mår inte psykiskt bra av att tas så långt bort från sina instinkter.

    Getterna får lida eller så får lejonen lida. Rovdjur dödar oftast mer skonsamt än slakthus (och förmodligen definitivt mer skonsamt än slakthus i Kina) även om det kanske ser mer brutalt ut för en stackars ovan skrämd människa som står och tittar på.

    Men jag tror jag hajar nu. Det är liksom hela djurparksgrejen överhudutaget som du är emot. Det kan jag nog hålla med om att det konceptet är lite knasigt.

  21. Har varit med om en hel del kompisar som skriker i falsett när jag matar djuren hemma med möss.

    Tills man påminner dem om McDonalds kycklingfarmer eller Scans grisslakterier och ber dem göra en snabb jämförelse baserat på vad de vet.

    Då blir de tysta.

  22. Om man kan skapa en miljö i vilken det ingår både rovdjur och bytesdjur så att besökare kan se hur djuren jagar och bytesdjuren har möjlighet att komma undan, tror jag det inte alls är skadligt. Det är som att åka ut på safari … Man gör inget ingrepp….

    När man tar en get, praktiskt taget släpar iväg med den och kastar den över en mur, så ger man inte geten någon chans. Dessutom tar man ifrån lejonen sin jaktinstinkt. De kastar sig över *maten* och det här är inte heller okey.

    Situationen är onaturlig om man skall gå efter djurens beteende i vilt tillstånd.

    Jag skulle aldrig klara av att se en slakt, men för den sakens skull anser jag det inte behöver vara chockartat för ett barn att se det, om det sköts i ett rätt sammanhang och inte brutalt. Men det är viktigt att inte tvinga barn för att man anser att de skall tåla det. Vissa saker får man helt enkelt bara acceptera – Vissa människor och djurarter är köttätare … vissa äter det rått, andra tillagat.

  23. Ok Mia, du har orm och du matar den med levande möss. Ormen måste äta och du föder den. Ok, jag kan leva med det (knappt) men ok.

    Men vi säger att du bjuder in vuxna med barn. Barnen får leka med mössen och sen får de vuxna köpa möss och mata ormarna medan barnen ser på. Ormens mathållning görs till ett nöje…

    Det blir annat då, eller hur?

  24. Vad olika man ser på händelser:)
    Monika…
    Jag ser själva klappandet och lekandet som ngt som är naturligt för barnen när de har med djur att göra, även om djuren ska dö efteråt. Värre och väldigt mycket farligare för barnen psykologiskt, är ju att de tar avstånd från empatiska känslor. Ett avstånd man skapar om man som vuxen lär barnen att djuren enbart är till för att slängas till lejonen…

    Gull-Marie…
    Inom slakt är alltid djurs lidande inblandat! Vi människor kan ju enbart försöka göra det så människovänligt som möjligt för dem…men ta ifrån dem lidandet kan vi inte.

  25. Ja tyvärr är det väl så att det är brutalt i slakterier man har ju fått det serverat till kvällskaffet på TV har inte alltid hunnit byta kanal.

    På 50-talet bodde jag på en bondgård,där förekom slakt av både kalvar grisar & nackning av höns…men jag upplevde inget lidande och djuren hade det bra medan dom levde men det var då de..annat är det idag när det ska vara extremt var det än gäller.

    Nu tycker jag vi har tjatat färdigt i detta ämne alla ser på saken på olika sätt och det är ju upp till var och en att göra..

  26. Heaven
    Getterna skall väl inte öht slängas till lejonen … vare sig barn ser på eller inte. Kanske empati för djur kan utvecklas utan att djuret dör efteråt … (retorisk)

    Jag och många andra har stor empati för djur, men aldrig upplevt eller varit med om att någon kastat det djuret till något vilddjur … Det är alltså möjligt. Varför inte använda det humana sättet istället för det värsta. Varför chockuppfostra när man inte behöver. Men jag tror inte för ett ögonblick att det är den djurparkens syfte att uppfostra barnen, utan helt enkelt erbjuda ett nöje som uppenbarligen har sin publik och utövare.

  27. Monica – varför skulle det vara fel att göra ormmatningen till ett nöje? De flesta människor och kanske framförallt barn är intresserade och nyfikna som fan på naturen. När vi haft katt som fött barn har jag väckt mina barn så att de ska få se på förlossningen, precis som jag skulle låta barnen vara med när jag matade ormen om jag hade en. Ser inte problemet.

    Vad gäller djurparker så är det onaturligt ja. Men många djurparker om än inte alla gör faktiskt stora insatser för att bevara utrotningshotade arter och forska på olika sätt om djur etc. Så värnar man djuren och arternas överlevnda så borde man ändå gilla läget.

  28. Mymlan
    Jag tror det har framgått varför jag anser det….
    Och om du inte ser problemet … men jag gör det…..
    Vad skall vi göra åt saken … tvinga den andra att tycka annorlunda
    Men vad är det riktiga – det handlar om värderingar … uppenbarligen!
    Vi två behöver inte bli eniga i den här frågan…

    Lika lite som jag kan tvinga dig att bry dig,
    lika lite kan du tvinga mig att inte bry mig.

    ___________________________________________________

    Jag har också sett en kattförlossning – fantastisk upplevelse!

    Men tänk om du sen gått och kastat de nyfödda ungarna till
    några rovdjur … ute på gården och låtit barnen titta på. Därför att de
    andra djuren som du tagit hand om måste ha levande kattungar till
    frukost.
    ___________________________________________________

    Det är den typen av nöjen eller vad man skall kalla det, jag pratar om och som artikeln tar upp. Jag förbehåller mig rätten att uppröras både å getternas samt de kinesiska barnens vägnar.

  29. Nej, det var inte riktigt det jag skrev…

    Du kommer bara med motfrågor hela tiden.
    Varför inte lyssna på vad jag skriver…
    om du nu vill förstå vad jag menar och inte bara strävar efter att få rätt utifrån ditt sätt att se på saken. För vad gör det dig att jag upprörs.

  30. Nej vi skall inte skyddas från allt som har med död att göra. Om kattungar föds och det är en eller två av kattungarna som dör, så är det självklart att man ordnar en liten fin ceremoni som barnen kan vara delaktiga i. Då får de en sund syn på detta med döden. Eller skall jag hellre säga naturlig syn…
    Men om man tar nyfödda kattungar och kastar till rovdjuren ute på gården, ja då förmedlar man någonting helt annat…. vilket jag skrivit en hel del om i samband med getterna och de kinesiska barnen.

  31. Jag är inte ute efter att få rätt. Jag tror inte för en sekund att du ska börja tycka som jag. Men jag förstår inte vad du tycker. Inte minst efter din kommentar hos mig där du skrev att du i princip ”håller med alla ovanstående kommentarer” och då var det sådana som tänker som jag…

    Jag är ute efter en enda sak. Att försöka förstå hur du egentligen tänker.

  32. Men jag anser det vara lika naturligt att avliva kattungar som att de dör själva…
    När jag var liten fick vi massor av kattungar. Jag kelade och gosade och tyckte jättemycket om dom. Inte desto mindre tyckte jag också att det var spännande när de avlivades genom metoder som man väl knappt törs nämna här…
    Utifrån det har jag svårt att se problemet med barn som kelar med getter osv…

    Du menar ju trots allt att det skulle vara fel mot barnen, att de far illa. Jag menar att barn inte far illa av sådant. Och jag tycker att dina argument för varför de skulle fara illa inte håller.

    (att du sedan har andra känslor för djuren än jag och är vegetarian och sånt kan jag lättare förstå även om jag är av en annan uppfattning)

  33. Mymlan
    Jag har utbildning och utbildar i hur barn fungerar och om lärande, så jag går inte enbart utifrån mina egna erfarenheter, när jag resonerar kring det här….. mina argument håller i allra högsta grad. Det finns en stor risk för att barn skadas av att chockuppfostras, genom den upplevelsen som skapas av att vuxna inte bryr sig om vad de känner och upplever. Om du inte anser att barn far illa, så skyddar du dem inte heller ifrån det. Konsekvensen blir att vad barnen eventuellt skulle tycka och känna inte finns som en realitet. Därför att du redan är klar över vad de känner eller snarare vad de inte känner.

    För att vara ärlig så orkar jag inte längre … men vill ändå säga en sak och det är att jag håller med om det ni talade om därför att det handlade om naturliga situationer, men jag påpekade att det här i djurparken inte är en sådan naturlig situation utan arrangerad.

    Men sen jag skrev detta har annat framkommit. Din egen syn och då kan jag hålla med om att det är långt ifrån min egen. Du ser det t.ex. naturligt att avliva djur med olika typer av metoder och anser det t.o.m vara fascinerande … ??

    Vad jag kan förstå har du, eftersom du själv är fascinerad, svårt att förstå att andra inte är det, utan de anser det vara otäckt. Du kan inte förstå mig, därför att du inte känner som jag. Jag kan inte se det fascinerande i olika metoder att avliva djur…
    Ser det mera som något man får leva med … nu när människan äter kött.

    Att du tycker det skulle vara okey att låta dina barn se en katt förlösa en kull kattungar och sen kasta kattungarna till rovdjuren medan dina barn ser på går över min fattningsförmåga … Då utgår du från att dina barn, allas barn fungerar precis som du, om du inte för ett ögonblick kan förstå att de kan fara illa av att se det. Men det fungerar inte så att det vi som enskilda individer ser som fascinerande gäller för alla… Det finns människor som t.ex. passar för vissa yrken som andra inte passar för…. och det är väl tur att det är så. Men jag tror att de flesta är fullt medvetna om att det också är så och inte utsätter sina barn eller närmaste anhöriga för sådant.

    Jag tror t.ex. att både kirurger och patologer och poliser är fullt medvetna om känsligheten hos andra inför det dom själva möter i sin vardag. De sistnämnda har själva svårt ibland att stå ut… Har svårt att se att de anser det vara fascinerande att se på vilket sätt någon har avlivat ett djur … om det strider mot humanitet.

    Men jag känner att det inte finns någon mottagare till det jag säger … och därför vill jag avsluta detta nu!

    Jag kommer inte ta upp det något mer på din blogg heller….

    Kan vi komma överens om det?!

  34. Kort bara: Jag pratar inte om chockuppfostran. Det är som jag ser det en helt annan diskussion. Jag pratar om barn som kastar getter till lejon, och som jag tänker mig vet i förväg vad som ska hända.

    Jag förstår att andra tycker det är otäckt att titta på slakt. Jag tror inte att alla fungerar som jag.Om man är känslig för blod etc. Men jag tror också att det bara är en konsekvens av det samhälle vi lever i där sådant som har med blod och död att göra stängs in mer och mer. Jag tror inte att det är det naturliga, att människor ryggar för sådant. Och därför tror jag också att barn är mycket mindre känsliga än vuxna, innan de matats med argument av typen som finns att läsa i hela den här debatten.

    Jag läser det du skriver, och jag tror inte heller att det är bra att chocka barn. Jag vet precis vad som händer med barn som chockas och utsätts för skräckupplevelser, jag har sett det på väldigt nära håll och det är inget jag rekommenderar. Men i min värld har det inget med den refererade tidningsartikeln att göra.

    Och så en liten parentes. Jag har en dotter som är vegetarian . Som tycker det är läskigt att tänka att man dödar djur osv. Som har en annan syn på detta än jag har. Och jag förstår och har full respekt för den. Alltså: Jag kan inte beskyllas för att utgå ifrån att alla ska vara eller tänka som jag. Jag till och med uppmuntrar mina barn att tänka på ett annat sätt.

  35. Och jag har tidigare sagt att ja det är okej att låta barn se på när kattungar äts upp av ormar. Men inte att TVINGA dem att göra det. Det är stor skillnad.

  36. Jag ber om ursäkt för att jag svarade fast du ville sätta punkt, men det kändes som om det påstods saker om mig som inte riktigt stämde.
    Jag påstår å andra sidan ingenting om dig annat än att jag inte förstår vad du säger…

    1. Jag förstår att du inte gillar chockuppfostran.
    2. Jag förstår att du tycker att djur ska behandlas i princip likadant som människor.
    3. Jag förstår att du inte gillar det onaturliga med djurparkers existens.

  37. Möss menar du va ?

    Min fråga är dock hur många barn som har valet … Ponera att jag inte har diskuterat dig eller andra föräldrar tidigare, utan helt enkelt själva företeelsen… och vilka risker det kan finnas … men jag orkar inte dra det en gång till.

    Tack för klargörandet. Det har inte riktigt framkommit!

Kommentera

