Vad är väsentligt

I februari 2005 startade jag min nu.domän och började blogga om utbildningspolitik och även om andra ting. Efter att ha kommit underfund med att ingen egentligen ville diskutera det alla talar om, dvs. skolan tänkte jag – ok, då skriver jag om det oväsentliga istället iom att jag bytte domän. Det jag skrev i en blogg av den 23 januari 2007 på blogsome.com då jag upptäckte att det var fullständigt omöjligt att hitta någonting som var oväsentligt, var följande:

Många skriver om väsentligheter som om de visste vad som var väsentligt. Många menar att mycket vi upptar vår tid med är Oväsentligheter. Allt handlar väl om vilka värderingar man har vilken ståndpunkt man tar. Vad jag vill skriva om här är att oväsentligheter i själva verket är väsentligt. Vad är innebörden i en som man anser vara oväsentlighet.

Pratet ser en del ner på och då handlar det främst om pratet på kafferaster, i studentkorridorer eller på olika kafeer. Men pratet är enligt viss modern pedagogik en väg till ett mer djupgående lärande. Det mest intressanta jag hört är att hjärnan vilar när man pratar och kan i lugn och ro arbeta med det man tidigare har sysselsatt sig med. Låter som en paradox. Men samtidigt förstår jag tanken. Hjärnan vilar från den medvetna aktiviteten. Många gånger har jag varit med om att det är när jag går ifrån, som jag kommer på nya saker. Man kan ju faktiskt också prata om en sak och tänka på en annan. Men då måste det vara genuint prat, det som inte i ordets rätta bemärkelse kan karaktäriseras som något man engagerar sig i.

Min nya blogg skiljer sig åt på många sätt från den tidigare. Främst skiljer den sig åt vad gällande djup, men även att jag här kommer ge uttryck mer för mina tankar. Jag vill tänka fritt, överskrida det man förutsätter att tänka om saker och ting.

När jag då och då går runt bland andra bloggar tar de många gånger upp något som jag personligen inte är så speciellt intresserad av. Jag går vidare till andra bloggar som jag finner intressanta. Men jag kan aldrig säga att något av vad andra skriver är oväsentligt. För det väsentliga här när det gäller det oväsentliga är ju att ingen skriver om något som denna person själv inte upplever vara oväsentligt.

Det jag mer eller mindre har renodlat i den här bloggen är att titta på det som det inte i förstone verkar vara så väsentligt, men som är …när man börjar titta lite närmare på det, att något som inte verkar vara så allvarligt faktiskt är det, och det vi har olika värderingar kring. De stora frågorna om krig, fred, miljö mm. är så pass väsentligt att man inte behöver ta upp det. Likaså är det med mord, misshandel mm. Det är ju väsentligt och det flesta anser ju att det är totalt förkastligt. Men kanske man inte anser att det är väsentligt det som vi enskilda människor upprörs av. Men ofta, har jag märkt, att det lilla ofta har betydelse för det stora. Så som vi behandlar varandra i det lilla får konsekvenser för det stora. Likadant gäller hur vi ser på varandra, för det skapar ju den människosyn vi har som, som har betydelse för vilket parti vi väljer att rösta på, som har betydelse för ….!! Även det man uppfattar som det oskyldigast nöjet kan få stora konsekvenser i förlängningen.

Jag har nog ännu inte hittat någonting som jag kan säga är oväsentligt, eftersom det alltid finns någon som anser det vara väsentligt. För inte är det väl majoriteten som skall bestämma vad som är väsentligt eller inte för den enskilda individen. Visst behöver vi gemensamma värderingar mm. men för övrigt, det vi som enskilda personer anser vara väsentligt att ta upp, syssla med och prata om, måste vi väl ändå få ha ifred.

8 thoughts on “Vad är väsentligt

  1. ”… att ingen egentligen ville diskutera det alla talar om, dvs. skolan …”
    På vissa forum och bloggar är det så kanske, men annars vill nog en hel del diskutera skolan för i princip alla har ju erfarenheter av skolan. Fast sedan är det ju vad slags diskussion det blir. De skoldiskussioner jag sett på nätet – mest på forum – har inte varit några höjdare och har väl mest handlat om att skälla och dra den ena taskiga erfarenheten efter den andra och verka tycka att skolan liksom är för sig själv och inte en del av samhället och politiken.

    Jag är inte mycket för att beteckna en del som ”oväsentligheter”, för det beror ju helt på vilket perspektiv som anläggs om de är oväsentliga eller inte. Så oväsenligheter slutar att finns om man inte har definierat dem noggrannare. Men sett från ett visst perspektiv, mitt eget t ex, så kan en del (en _hel_ del ibland), vara helt ointressant för mig och då skulle det kunna kallas oväsentligheter för mig.

    Jag tycker klart inte din blogg handlar om oväsentligeter (för då hade jag inte varit här så mycket), men du har ju också med ”mm ” i din bloggrubrik 🙂

    [Jag håller på att göra en ny blogg här (med fungerande feeds!), nytt namn osv, fast jag har visst klantat till något som inte går att ändra, men det får nog vara så, för nu orkar jag inte en ny en gång till. Den gamla får stå kvar lite, men det kan ju hända att jag kommenterar här hos dig inifrån den nya).

  2. Nä, det var just det – att om någon kom och hade synpunkter så var det av den typen du tar upp… och att jag fick försvara det som de ansåg vara dåligt och/eller flummigt.

    Nej men, intresserade av allt kan man ju inte vara, men min poäng är ju att vi inte kan sitta som några slags överdomare och bestämma vad någon skall anse vara väsentligt för dem. Och visst kan saker vara oväsentligt för dig, men själva händelsen, sysselsättningen i sig själv är det inte.

    Björklund talar till exempel om tramskurser vilket jag anser är respektlöst. Eftersom de som går kurserna är intresserade av det som B ser som trams.

    ————————–
    Vet inte vad som hände med din blogg … hur kunde feedsen sluta fungera?

  3. Nu kan jag inte hänga med. Jag har skrev väl inte något som kan få dig att tänka på att du ”fick försvara det som de ansåg vara dåligt och/eller flummigt.”

    Vidare skrev du:
    ”Nej men, intresserade av allt kan man ju inte vara, men min poäng är ju att vi inte kan sitta som några slags överdomare och bestämma vad någon skall anse vara väsentligt för dem.”
    ….. jamen det det var ju precis så jag menade. Uttryckte jag mig verkligen så oklart …….. ? Svara gärna, pleeeeeease!

    Känner inte till någon Björklund. Ang ”tramskurser” kan kanske, sett ur ”samhällelig sparsynpunkt” en del kurser benämnas sådana (men det finns fäl annat större att spar på), någon slags nyttoperspektiv alltså. Men sett ur den enskilda människans självföverkligande perspektiv eller liknande, så är det ingen tramskurs för hon går där ju (ev sådana som vill försörja sig genom studier finns nog inte många av, de blir ju stoppade också) .

    ”Ttvångskurser”, dvs de som man kan vara tvångsinlagd på genom arbete eller likn, kan ibland hålla väldigt låg kvalitet och till sist bli tramskurser, vilket ibland kan bero på att det är internt folk utan sinne för att hålla kurs som står och mässar obegripligheter och eller självklarheter.
    ________
    Vet inte varförs feedsen pajade, hände något konstigt en gång när jag postade, men sedan var där inget konstig mer, jag postade utan besvär. Jag har uppgett den nu, den helnya kommer snart.

  4. Ja, det var bara en bekräftelse på det du skrev. Kanske onödigt. Ingenting som du skrev fick mig att tro att jag skulle få försvara något … gentemot det du skrev.

    Nej du uttryckte dig klart och tydligt … jag bara upprepade mig!

  5. Ok. Jag var nog för ego när jag inte fattade, trodde det rörde sig negativt om mig utifrån det jag skrev. Sedan har jag en ballast i att ideligen vara rädd för missförstånd i diskussioner på nätet och får därför troligen svårare att fatta än annars.
    ———
    Min helnya blogg här gick åt h-vete för den blandades ihop med min gamla vid inlogg. Får kanske försöka på ett annat ställe, men vet inte riktigt.

  6. Ingen fara … inget negativt om det du skrev alls.

    Jag har flera bloggar och får upp dem när jag loggar in. Men vad menar du med att de blandas ihop? Tänker du på panelen för där blandas det. Men för övrigt är de åtskilda.

  7. Nej jag tänker inte på panelen, där de andra bloggar som hör till huvudbloggen visas, utan på en helt ny blogg, nytt namn osv. Kanske kan man ändra vilken som är huvudblogg, så att någon annan blogg inom bloggen blir det, men jag fick för mig det inte gick, kan ju se på det igen.

Kommentera

