Är det en stor fråga

Kd är det enda partiet i riksdagen som är emot könsneutrala äktenskap och för att lösa det hela vill de ha en folkomröstning. De anser att alliansen inte kan gå emot Kd och bestämma det. Och i syfte att inte riskera Alliansen och deras egen trovärdighet inför deras väljare, vill de ha en omröstning som räddar dem alla. Men kanske de räknar med att en majoritet av folket är emot. Men att en majoritet är emot är inget som hittills hindrat Alliansen från att genomföra sina beslut.

Är det här verkligen en så stor fråga…. Ok, för Kd är det uppenbarligen det, men för samhället i stort. Kd måste kanske frångå sina egna strider, då en regering är till för hela folket, inte bara sina egna. För om de regerar tillsammans kan de ju inte profilera sig så hårt … utan måste komma fram till gemensamma beslut. Och om de inte kan komma överens, får de väl göra som andra – avgå. 🙂

Det skall bli intressant att följa fortsättningen.

3 reaktioner på ”Är det en stor fråga

  1. Det ÄR en stor fråga. För de som vill kunna ingå äktenskap, men som inte får det. För mig som redan idag får gifta mig är det kanske ingen stor fråga.

  2. Jo det är sant…. var nog lite otydlig. Jag är för könsneutrala äktenskap och min kritik var mot Kd…

    Och visst är det en stor fråga för dem som inte får gifta sig – men är det en stor fråga vilka som ingår i det … men nu märker jag hur fel det blir…

    Jag menade, det är väl bara att låta den nya lagen gå igenom för 17 gubbar!

Kommentera

