Stöd av andra .. självförsvar?

Alla har rätt att överklaga… se SvD. En av 16-åringarna har överklagat domen i Kungsholmsfallet.

– Vi är missnöjda med att tingsrätten inte beaktat att min klient själv blev attackerad och svårt skadad. Han handlade bara utifrån den situation han hamnade i, säger advokat Leif Silbersky till TT.

Jo, det kan så vara, men samtidigt ställer jag mig frågan om man bara kan försvara sig med det och bli frikänd. Om någon slår mig, behöver jag slå tillbaka – om någon hotar behöver jag hota tillbaka. Nu vet jag ju inte i detalj hur förloppet gick. Och det är möjligt att allt är så situationsbundet att det inte finns några alternativ. Självförsvar kan ju också leda till att man gör sig skyldig till mer våld än nöden kräver. Och även då bör man väl kunna förstå att det kan döda.

Men det är svårt att förstå hur något kan sägas vara självförsvar om man har stöd ifrån flera andra som misshandlar en person till döds.

Leif Silbersky har alltid försvarat sina klienter nästintill absurditetens gräns. Han talar ofta om misstänkta våldtäktsmän som pojkar osv. Därför är jag inte speciellt förvånad …

– Min klient är den ende av de åtalade som erkänt att han utdelat en spark på bröstet. Det har ingenting med ansiktet att göra och ändå får han bära en del av ansvaret för att 16-åringen avlidit, fortsätter Silbersky.

Det är väl självklart att han bär en del av ansvaret.

_____________________

Nu är min paus slut…

dscn2534.jpg

7 thoughts on “Stöd av andra .. självförsvar?

  1. Tycker det är lite fel att utesluta vissa faktorer… KAN ju faktiskt vara som så att man försvarar sig och råkar döda någon. Det krävs mindre för att döda någon än vad folk tror. Fast man får väl hoppas att rätten hade koll…. vet inget mer kring fallet än du berättat så….

  2. Vissa uttalanden stjälper mer än de hjälper…

    Finns det ngn förutom Silbersky själv som tror att det är ofarligt att sparka ngn i bröstet?

  3. Jo evolutionizer, det vet jag också, men om man är flera stycken och får stöd av andra så kan man inte hävda självförsvar menar jag … Jo, det kanske man kan, men för mig blir det väldigt konstigt. För då skulle man kunna säga att om jag får en smäll av någon eller känner mig hotad och fyra stycken hjälper mig att sparka tillbaka, så är det ju knappast någon hotfull situation längre, utom för den som slog till först.

  4. Silberskys klient förföljde springande Riccardo (hans eget vittnesmål) och sparkade denne liggande (hans eget vittnesmål). Hur detta kan bli självförsvar är en gåta. Det är visserligen en mänsklig rättighet att hävda vad som helst till sitt försvar, men Silbersky sätter sitt rykte som yrkesman på spel i detta fall, genom att framföra något som omöjligen kan vinna anslutning i rätten.

  5. Tack för den mer detaljerade informationen …Lars-Olov Eriksson. Jag har inte riktigt kunnat hålla reda på dem.

    Visst är det en gåta att något sådant öht kan ses som självförsvar för någon….

Kommentera

