Annorlunda ensamhet

Läser om en kvinna som lever halva året i en grotta på Gotland (se Eremitsjäl). Hon säger att hon aldrig känner sig ensam i grottan, men väl i stan bland andra människor.

dscn1990.jpg

Det jag trivs bäst ibland med är ensamhet bland människor … dvs. jag har dem runtomkring mig, men är ensam, får göra vad jag vill, inget som stör – inget samtal som stör mina tankar. Det är vad jag upplevde på Rodos i somras … tre veckor i ensamhet, men inte i isolering.

Isolerad kan jag däremot känna mig under vinterhalvåret, då det är mörkt, grått och ingen snö, som nu … Jag skulle aldrig våga leva i en grotta, men har levt ensam i flera veckor många gånger i en skog … fast i ett hus … och jag har gått flera kilometer på timmervägar och genom kärr alldeles ensam. Men då var jag yngre…. Kan sakna den där känslan ibland, man möter ingen och de enda ljud man hör är suset i tallkronorna och så den där fantastiska doften av våt mossa och bark efter ett regn. Oj… det luktar så gott i skogen.

En av den mest fantastiska upplevelsen jag haft är när jag körde till Norge i mars för några år sen – det var mest bara skog från Karlstad och till Oslo och tillbaka några dagar senare. Och på den svenska sidan knappt någon bil alls… alldeles ensam. Det enda ljud jag hörde var bilmotorn … Det var en fantastisk känsla!

Men nu har jag blivit rädd för att bo i skogen … är tryggast i en storstad. Och då behöver jag inget sällskap .. Ibland är anonymiteten befriande…

4 thoughts on “Annorlunda ensamhet

  1. Jag känner precis till vad du menar: Själv älskar jag att sitta på restaurang eller på en bänk mitt i T-Centralens stora vänthall, läsa en bok och lyssna på bakgrundsljudet av olika människors prat, skratt, fotsteg osv.

    Jag läste hela den långa artikeln om eremitkvinnan på Gotland och var chockad att efter halva artikeln stöta på meningen: ”Morgontimmarna, där i hängmattehörnan bakom grottmynningen, går i dag åt till att lägga ett omsorgsfullt lager make up.”

    Vadå, eremit…?

    Senare in på artikeln läser man då: ”Jag bryr mig inte så mycket om vad folk tycker.”

    Varför använder man då make-up, undrar jag då…?

    Som eremit trodde jag inte heller man hade mobiltelefon!

    Vissa personer som är lite egendomliga har jag stor respekt för, men denna person bara förvirrade mig. Eller var det journalisten som skrev artikeln… kanske det!

  2. Ludi
    Håller med dig om att det var lite förvirrande läsning och det där med sminket förstod jag inte alls egentligen… för vem ser henne därute … Om det inte var för att det kom folk – jag vet faktiskt inte.

    Jag får nog läsa om artikeln!

    Gjort! Nu såg jag det där med mobilen. Har man en sådan känner man sig inte så ensam. Men hon kanske har den på grund av sina barn. När jag var ensam, fanns inte en telefon inom räckhåll … mobilen var inte uppfunnen än.

  3. Jag tycker det verkar rätt soft jag… jag har funderat på om jag skulle åka in i fängelset ibland… hur jag skulle ta det. Inte för att man måste vara ensam på fängelsen, men själva grejen att ryckas från sin vardag på det viset. Tror jag skulle hantera det riktigt bra.

    Sedan har jag väl en kreativ sida också, som kanske inte stimuleras tillräckligt av att bygga stenslott och rita i sanden 🙂

    Vi människor är så jävla inkörda med idéen om att vi alltid måste göra något. Alltid måste tänka något. Ta va soft att bara ligga å gotta sig..

  4. Hehe, är det ändå inte bättre att välja en grotta på Gotland. Då får du i allafall frisk luft och kan känna dig riktigt fri. Fast det är klart, då kan du välja att åka därifrån, vilket du inte kan om du sitter inne…

    Jo, visst är vi inkörda på det. Det är därför det är så härligt att bara dra iväg någonstans och knappt tala med någon om man inte vill. Det är rätt skönt att upptäcka att man inte talat med någon alls, trots att de finns i närheten…. och att ingen förväntar sig något av en. Dessa stunder behövs ibland.

Kommentera

