Man börjar titta på sin egen blogg

Det har nog inte någon betydelse vilken intention man har som bloggare (se Mymlan). Om man börjar att ha synpunkter [rent allmänt] [update) på andras bloggar och vilket första intryck de kan ge, börjar nog de flesta titta och tänka på andras första intryck av sin egen blogg … Är min blogg rörig, finns det många stavfel – och så kommer den där hisnande känslan – oj, tänk om många tycker si och så. Ibland är medvetenhet om sig själv och det man gör någonting bra, men ibland kan det vara någonting dåligt. En bloggare har t.o.m. ändrat färg … tänk vilken påverkan andras tyckande [rent generellt] kan ha.

[Och så nu till mina egna erfarenheter … i relation till det Mymlan tog upp]

Och trots att man vet att det bara är en som tycker något om ens blogg, så påverkar det ändå. Man vet att man är övervakad, inte bara besökt och läst – man får det bekräftat. Tidigare kan man slå bort det. Och får man då inga kommentarer längre så kan man gå omkring och tro att det beror på att det första intrycket av bloggen är dåligt överlag. Eller att de anser att man skriver som en kråka för att man glömmer vissa småord ibland eller att meningsbyggnaden inte är helt korrekt.

Själv är jag mest känslig för om andra har synpunkter på vad hur jag skriver … och även om jag ryter till och säger – Jag skriver hur om vad jag än vill! Så börjar jag granska texten. Och upptäcker att det till slut kan bli ett neurotiskt beteende. Jag hade en chef en gång för lääänge sen som var felletare och mer han kontrollerade mig, desto mer fel gjorde jag. Till slut satt jag och kontrollerade varje stavelse i ett brev. Jag slutade där …

Visst har första intrycket betydelse, men jag vill inget veta. Eftersom alla har olika smak, så kan detta att bry sig leda till att man inte vet hur bloggen skall vara.

Så, jag har beslutat mig för att strunta i om folk övervakar min blogg och tycker till. Själv har jag aldrig några synpunkter på andras bloggar, utom i går då jag inte kunde låta bli … när jag såg en blogg som blev för mycket …på grund av färgerna.

Ändå blir jag sur!

Jag brukar undvika bloggare som uppehåller sig alltför mycket om hur andra gör … [dock gör inte Mymlan det] men ibland kan man ändå inte upphöra läsa en sådan blogg. Om inte annat vill man bli lite syrak ibland… och få möjlighet att skriva ett blogginlägg som det här … hehe.

Har hittat massor av fel i det här blogginlägget, bara för att det helt plötsligt blivit så viktigt att det skall bli rätt.

Negativa synpunkter jag fått på mina bloggar under sex år både här på nätet och irl.

oakademisk,
rörig,
svårnavigerad,
ovetenskaplig,
ilsken,
tråkig,
okunnig
tyckande
för personlig
undermålig
och icke att förglömma – katastrofalt dålig.

…..

    men de flesta synpunkterna har varit positiva … och dem suger jag åt mig naturligtvis. De andra förtränger jag … för även om tre av dessa omdömen har en intention av att ge mig negativ kritik ser jag dem som positiva. Oakademisk, ovetenskaplig och tyckande… Det är min ambition att vara just detta i just den här bloggen. Det märkliga är att mina seriösa bloggar är det ingen som besöker i varje fall. Bloggar i vilka jag t.o.m har notsystem. Hur man än gör har man alltså ändan bak. Jag skriver ett blogginlägg på högst tio minuter, vill få fram mitt tyckande … inget annat.

    Man kan aldrig skapa en blogg i syfte att tillfredsställa besökaren, hur gärna man än vill, för det finns så många olika smaker och besökarna tycker så olika.

    16 reaktioner på ”Man börjar titta på sin egen blogg

    1. Hmm. Jag kanske helt missuppfattar nu. Men menar du att jag i mitt inlägg hade synpunkter på andra bloggar? I så fall måste du fullständigt ha missförstått och missat ironiflaggan som jag hissade på slutet. Fan att det inte ens hjälper att TALA OM att man är ironisk.

    2. Nej, men det är poängen i mitt inlägg — det har ingen betydelse vilken intention man har … och det är ju av andra bloggar som du besökt som du tar upp hur de ser ut. Men vad jag ville få fram är hur påverkad man kan bli …. speciellt om man inte får så många besökare och kommentarer …

    3. Nej, det gjorde jag inte – ville bara skriva om hur påverkade vi blir även om en person har en helt annan intention … det var därför jag skrev detta i första meningen … och du såg inte den i min text … det är så många av oss fungerar..

    4. Jo jag såg den. Men sen när jag läser vidare så skriver du en hel del insinuationer som gör att man ändå skulle kunna läsa in annat. Men det känns utrett nu.

      Är det förresten inte du som tycker man ska trackbacka/permalänka när man hänvisar till nån annan? 😉

    5. Jomen, det gjorde jag ju … det finns ju en länkning …

      Insinuationer? Det vet jag inte …
      Det framgår väl rätt klart att jag talar om det hela utifrån mina erfarenheter som bloggare under sex år.

      Nu har jag iaf ändrat i inlägget och skrivit till rent allmänt, och rent generellt.

    6. Monika – för att det ska komma en trackback måste man länka till inlägget det handlar om… länken är till bloggen som så. Kan ju också bli märkligt om nån läser här om en vecka och det inlägget hamnat på sidan två.

    7. Tackar 2beme för ditt besök och jag anser att man skall försöka motarbeta den kraft det ligger i att ”rätta till den”. Det är så lätt att drivas med annars… Jag brukar gå runt i andras bloggar och få inspiration… men då bestämmer jag själv.

      Vår tid har blivit så mycket av – Titta på dig själv, för du är inte perfekt – och det måste du göra någonting åt…

    8. De som skapar bloggar för att tillfredsställa andra kanske den inställningen ivl med…mycket görs för andras skull…

      Din sista mening i kommentaren ovan ”Titta på dig själv, för du är inte perfekt”…så mycket tänk i få ord gillar jag. En mening som skapar massor av tankar.
      Så länge man söker förklaringar om sig själv så är det bra att ‘titta’…men den osynliga gränsen där förklaringar går över i skuld är lätt att gå över.

      Att förbättra sig som människa utan att förändra det man är, borde vara ngt kanske:)

      ———–

      Apropå att rätta texter, så har jag verkligen problem med meningsuppbyggnader på svenska….kan sitta en halvtimme och vända/byta ut ord för att få till det rätt. Oftast med resultatet ‘modell värre’….men jag brukar posta ändå:)
      (när jag gett upp)
      ______________

      Jag länkar inte till min blogg….då jag känner mig mer som en läsare än givare och för att inläggen haglar in med månaders mellanrum ibland:)
      Men jag lägger in en blogg som var rolig att göra….tills jag tröttnade…hrrrm

    9. Tack för din kommentar Heaven.
      Jag gillar den här meningen:

      Att förbättra sig som människa utan att förändra det man är, borde vara ngt kanske:)

      Det är väl just det som är så svårt att göra många gånger – kanske för att andras synpunkter ofta inte har så mycket koppling till den man själv upplever sig vara … Och även om man vet vem man är, vill vara den man är, ha den sida man har, så känns det ändå som om man uppmanas att titta på det, och man får en känsla av att man inte duger. Självklart behöver man inte bry sig, men man kan undra hur det kommer sig att vissa anser sig stå för sanningen om hur det skall vara och hur andra skall vara.

      När jag ser en blogg eller hemsida som jag kanske inte gillar på grund av färger, stilmall mm, tror jag inte att personen är okunnig och behöver upplysas, utan att personen vill ha den så – att det är denna persons egen smak och vilja som har styrt valet. Och då är det inte min sak …

      Jag har t.ex. svårt för sidor med mikrotext (som det blir i min dator, eftersom det är en bärbar MacBook) men eftersom det går att göra texten större genom äpplet och + är det ju bara att göra det. Jag bedömer inte personen efter texten.

      Det var då en fantastisk sida du länkade till nu – massor av härliga recept … WOW.. Var det den du tröttnade på? Man blir hungrig av att titta på bilderna utan att man är hungrig 🙂

    10. Det där med att rätta texten … ju mer man tittar på den, desto mer osäker blir man. Det bästa för min del är att bara skriva ner det en gång, kolla en gång och sen låta det vara. Sen kan jag hitta något senare och då ändrar jag.

    Kommentera

