Besvikelser …

pink-hearts1.gifLäser om kvinnan som efter sex månaders relation med en ny man, plötsligt blir övergiven … (se SvD) och att hon upplever sig vara fixerad vid sitt ex.

Hela den här grejen har fått mig att hamna i en livskris och depression men mycket ångest. Jag fastnar vid hur det kunde bli så här, hur han kunde slå om så fort, känslan av att bli ratad, hur han kan gå tillbaka till sitt ex som jag tycker han är helt omaka med och flera av hans kompisar inte gillar?

Jag förstår henne … eller rättare sagt, själva situationen. Det handlar nog inte bara om att man inte kan glömma därför att det var en stor kärlek. Kanske det också handlar om en stor besvikelse och det är väl vad som händer när något man tror på tar slut snabbt. Speciellt om man inte förstår hur det kunde bli så. Allt var så fantastiskt och så …

Jag tror tecknen fanns där och att han inte slog om så fort som hon upplever det. De här tecknen är nog för tidigt för henne att se. Men tids nog kommer hon nog se dem och förstå… jag hoppas det i allafall. Men försöka glömma när det bara gått två månader sen uppbrottet, kan man nog glömma …

Vidare tror jag att det nog inte handlar om den som blir övergiven i första hand (om inte något hänt som utlöst det hela) utan om den som överger.
Känslorna var inte tillräckligt starka? En som gör det enklaste för honom själv? …. Eftersom han gick tillbaka till sitt ex, är kanske förklaringen att han inte kommit över den relationen. Alltså var han troligen inte redo för en ny.

Jag tror inte som psykologen att man skall gräva i sin barndom och tidigare erfarenheter alltför mycket för att se varför man reagerar. Plötsliga avslut kan man ju jämföra med den sorg man känner när någon dör. Man kan ha en jäkla otur också ..

Och ens reaktioner är väl helt normala när man blir övergiven hastigt och lustigt utan förklaring. De kan t.o.m. utlösa en livskris. Kvinnan är 32 år och hon vill ha någon. Hon tror inte längre att det kommer bli så. Familj lockar. Inte något konstigt alls.

Annars skulle vi väl alla behöva bli totalt känslokalla… eller finns det någon utmätt tid … för allt. Två månader är ju en mycket kort tid och …

Man kan titta på relationen i sig själv … där finns nog tecknen och därmed förklaringen tror jag. Vi har alla vår historia, men att rikta fokuset endast på den och varför man reagerar, bidrar nog till att man fokuserar på fel sak, om man vill komma över och glömma.

2 reaktioner på ”Besvikelser …

  1. Håller nog med ditt ifrågasättande där…Det låter lite väl mycket överreaktion faktiskt eftersom djup kärlek uppstår INTE efter så kort tid…Det låter som något annat…Kanske hon föll för en flodhäst…*fniss*
    Har nog fått flodhästar på hjärnan idag, eftersom jag skrivit om dem…
    Ha det gott!

  2. Ja, när det gäller kärleksdelen tror jag det kan vara överreaktion, men inte gällande besvikelsen …

    Ja, hon verkade ha fallit för en flodhäst … 🙂 De finns lite varstans!

Kommentera

