Vilka drivkrafter

Läser om duktighetsfällan i SvD och ställer frågan – Hur uppstår det här att vi måste vara så duktiga och högpresterande och att ha många järn i elden = fantastisk människa. En nutidsmänniska som aldrig vilar utan hela tiden presterar.

Jag jobbade torsdagkväll, fick tre-fyra timmars sömn och gick upp fem, och jobbade hela fredagen med undervisning. Jag var totalt utmattad eftersom jag under torsdagen förberedde undervisningen, samt bedömde examinationer o.dyl. Och jobbat de andra dagarna oxå.

Åkte hem, åt middag och slocknade framför TVn och har nu sovit i tolv timmar. Hur skulle jag ha orkat göra något annat … ?

Jag är inte duktig, bara normalpresterande. Och sysslar oftast med en sak i taget. Min simultanförmåga är dålig, av skälet att jag aldrig har utvecklat den. Har aldrig sett det som någonting att sträva efter. Snarare något av en fälla som slår igen och gör mig illa. Därför att då förväntningarna på mig ökar och andras skyldigheter gentemot mig minskar.

Sen undrar jag när det gäller den gravida småbarnsmamman (eftersom hon redan har ett barn) och hennes studier, husprojekt och företagarprojekt och nybakta bullar i ugnen, var sambon befinner sig någonstans. Inte för att jag vill ge honom skulden, utan snarare fråga mig varför en del kvinnor verkar anse att de skall göra allt själv eller samma saker som sambon?

Jag kallar det för en duktighetsfälla, därför att det är just det. Man måste tillåta sig vara lat och vissa saker bestå .. utan att känna sig sämre än andra, vad de än anses tycka behöver göras i hemmet.

En del kanske undrar varför vissa saker i mitt hem får stå ogjorda i flera månader. Och jag svarar alltid när jag på ett eller annat sätt blir medveten om denna undran – jag måste vila oxå!

Jag har lägenhetsprojekt, men det får anstå … jag gör lite i taget! Jobbet och min hälsa är viktigast. Man måste prioritera helt enkelt.

2 reaktioner på ”Vilka drivkrafter

  1. Jag tror att de flesta människor behöver mer sömn än de själva anar. Jag tror vi gör oss en otjänst då vi tänjer på vår sömn. Dagens människor presterar så himla mycket.. men sover för lite. Inte bra. Tack för läsningen. Anne-Marie Körling

  2. Jo, och tyvärr kan det bli lite si och så med sömnen … för mig kan det bli ojämt, dvs. vissa nätter sover jag bara några timmar och andra alldeles för många … men nu kommer jag inte ha kvällsundervisningen på ett tag och då slipper jag sådana här pass som torsdag/fredag.

    Varför det blir så beror på att jag undervisar på olika program, dvs. 50/50 och det är olika lärarlag, organisation och annat vilket bidrar till att vi inte alltid kan samordna undervisningstillfällena. Kvällsstudenter vill helst ha en och samma kväll eftersom de jobbar under dagarna och vill kunna planera sin tid. Dagstudenterna går på program och förväntas kunna ha lektioner när som helst under den 40-timmars vecka som de har.

    Man kan ju inte räkna med att kunna lägga upp schemat efter sig själv. Det finns många man skall ta hänsyn till. Och då kan det bli så här.

    Tack själv för besöket!

Kommentera

