Beredd att ta konsekvenserna?

Skall man konfrontera andra eller inte, är den stora frågan som jag ofta ställer mig. När det gäller privata nära relationer kanske det ibland är nödvändigt att konfrontera någon, som mannen som hittade fotografier av sin sambo i en nära väns badrum, tagna för fem år sen (se här). Något bra råd har jag inte att ge. Bara skriva ner mina egna funderingar om detta med att konfrontera.Ibland är det bra att göra det och ibland leder till katastrof. Kanske för att man konfronterar för tidigt eller föralldel för sent. Tajmningen måste helt enkelt vara perfekt och hur ofta klarar man av det.

Psykologen menar att han skall konfrontera sin flickvän, därför att vetskap om fotografierna kommer stå emellan dem. Och jag håller nog med … men det som saknas i svaret är väl – tänk på att relationen kan ta slut och är du redo att få veta hur allt egentligen ligger till. Frågan om hur han skall göra vet jag inte, kontrontera eller skall han bida sin tid, förbereda sig genom att studera sambons och den tredje personens relation. Fast, det kan ju vara något så oskyldigt som en fotografering till något speciellt…. som sen glömts bort.

Men frågan är vad man skall konfrontera om och vad den leder till. Andra har ju rätt till en privat sfär … inte för privat kanske så att den blir totalt stängd för andra. Då kan man snarare uppfatta att en person har något att dölja. Man bygger upp något som till slut inte har någonting med verkligheten att göra. Om man är allt för privat och undanhåller det mesta, samt smiter undan alla frågor, ja då skapar man tvivel hos andra. Om man vägrar svarar på frågor, vid t.ex. konfrontationer, därför att man anser att det är ens ensak, ja då gör man nog sig själv en otjänst.Själv kom jag häromdan underfund med – tänk om det bakom hemlighetsfulla människor inte finns någonting alls. Det är så tomt att det ekar. Men bara för att de vägrar svara rakt på en enda fråga, tror man det finns massor som man behöver få svar på.

Liksom man väljer sina strider, anser jag man skall välja sina konfrontationer. Dagligdags stöter jag på sådant man kan konfrontera, men jag låter oftast bli – eftersom en konfrontation kan leda till allt annat än man tänkt sig. Men att svälja sak efter sak under en längre tid, ja det skall man inte behöva, anser jag.

Man skall låta förnuftet och känslorna bli sams först!

3 reaktioner på ”Beredd att ta konsekvenserna?

  1. Tja! Jag gjorde som psykologen sa… faktum är att det tar typ en 1½ vecka att få svar, så jag hade redan konfronterat när jag fick hennes svar. I det här fallet gick det bra. Vi har rensat luft! Jag tänker inte gå in på vad vi sagt osv., men jag tror på henne och vi ska nu börja vårt nya liv tillsammans.

    Ibland så blir det bättre än man trott från början. 🙂
    /Peps

Kommentera

