Katharsis ännu en gång

Sitter just nu och läser En kvinnas resa av Agneta Sjödin. Och det är intressant att följa med på resan och finna hur allt fördjupas. Men det är ett fel med den, den är för tunn – skulle vilja den vore lite tjockare.

Jag känner och inspireras att göra något liknande. Få en upplevelse som innebär att någonting händer inom mig. Något som liknar katharsis.

Läste på en hemsida följande:

Kathársis rening, genom lidande, gärna under dramatiska förhållanden, kan passa bra i påsktider. Grekisk term från antiken där karaktärerna i ett skådespel enligt Aristoteles skulle genomgå ett reningsbad innan dramat kunde få en rättvis upplösning.

Håller inte med om att katharsis behöver betyda lidande. Möjligen dramatiska förhållanden, men inte heller det anser jag vara nödvändigt. Tror snarare att det kan nås genom att nå det innersta inom sig själv, t.ex. vara ensam bland andra, inte prata med någon under en tid eller leva i kloster en tid.

Funderar på att vandra en bit av Klosterleden eller göra en längre bilresa … behöver få en upplevelse som kan få sånt jag bär på att försvinna ur mitt sinne. Helst av allt vill jag bila i Europa, men det är en total omöjlighet just nu.

Ibland kommer man till en punkt i livet då man känner att en förändring inombords behöver ske, då allt verkar gå i en allt långsammare takt. När livet känns som en gammal bli som är svår att få igång …. och som går sönder när man minst av allt anar det och som kostar alldeles för mycket för att reparera. Vissa delar av mitt liv har nått en sådan punkt.

Man behöver helt enkelt rensa ibland, bland allt skräp som ligger och skvalpar och som tar allt mer plats. Man behöver få perspektiv och det kan man bara få genom att distansera sig från det som stör…. kanske för att se hur man överdrivit dess betydelse.

2 reaktioner på ”Katharsis ännu en gång

Kommentera

