Rasistiskt eller ej …

Svårt att som läsare göra bedömningen om ett uttalande kan ses som rasistiskt eller inte om man inte får veta exakt vad som sagts… eller hur?

Läs och bedöm själva här

Ibland kan ju faktiskt en rasistisk person läsa in rasism i andras uttalanden. Därför är det viktigt att få veta den exakta innebörden i ett uttalande. Är det som har hänt här när en person ville ha en kvinna och var kritisk mot att en man anställdes istället.

Update:

– Det är beklagligt, men vi har gjort bedömningen att hon sannolikt har gjort nedsättande och rasistiska uttalanden. Hon saknar förtroende i den moderata gruppen, säger Örjan Lid (m) kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna.

… att hon sannolikt har gjort …?

Det verkar som om ord står mot ord…

2 thoughts on “Rasistiskt eller ej …

  1. Jag såg ett tv reportage om spanska-solkusten-svenskar där en fick frågan om rasism. Han svarade att han inte tänkte på det nere i Spanien men när han kom tillbaka till Sverige och vid ett tillfälle var kritisk mot en invandrare så fick han höra att han var rasist.
    ”Jag fick inte jobbet – de måste vara rasister” är en farlig koppling, jag säger inte att så är fallet just nu, men jag tror vi får vara försiktiga över denna angklagelse och vilka konsekvenser den kan leda till.

  2. Magnus
    Du menar med Jag fick inte jobbet – de måste vara rasister att man tror att det var däför man inte fick jobbet. Jo, det är inte så bra, eftersom man förtrycker sig själv och så tar man med sig detta till nästa gång.
    Samtidigt är det inte så märkligt att en del kan känna så, eftersom det talats om att många invandrares ansökningar inte ens beaktas. Det kan också visa att arbetsgivaren inte är tydlig med varför sökanden inte får jobbet. Det står ju ofta bara att tjänsten gått till en annan sökanden och det säger ingenting!

    I det här fallet vet man inte och därför går det heller inte att bedöma om det var ett rasistiskt uttalande. Hon själv säger att hon var kritisk mot personen och det kan man väl vara utan att för den skull vara rasistiskt.

    Om man inte är kritisk för att en person är invandrare, är man ju smygrasist. Alla skall ha rätten att bli behandlad likadant oavsett vilken bakgrund man än har och i det ligger också rätten att få bli kritiserad.

    Om någon skulle avstå från att kritisera mig för att jag är kvinna, skulle jag känna mig oerhört förolämpad…. som om jag inte skulle kunna ta kritiken, som om de skulle göra en skillnad.

Kommentera

