På tal om att vara normal…

En bloggare har uttryckt i mycket respektlösa och uppseendeväckande ordalag emot prostituerade och i samma ögonblick talat om att hon är normal. Jag känner ett illamående inför hur oanständigt respektlöst man kan uttala sig inför något man själv inte uppfattar vara normalt. Jag reagerar inte för att bloggaren är emot prostitution för det är ju jag också, inte heller för att hon tror att barnen mår dåligt, för det är ju vad hon tror på grund av okunskap om Isabella Lunds liv, utan för att hon och även några andra anser att det är helt okey att spy galla över dem som valt att vara prostituerade. En skriver att IL inte har rätt att begära respekt. Jag kan för övrigt inte återge vad någon sagt, eftersom om dessa kommentarer sagts i min egen blogg om Isabella Lund hade jag raderat dem utan tvekan. Men de finns kvar hos IL.

Här har vi ett praktexempel på det jag har talat om tidigare – varje samhälle behöver ha en grupp som bidrar till alla andra kan konstituera sig som en mycket bättre, anständigare och mer rättfärdig människa. De kommentarer som har lagts bekräftar detta och utgör en plågsam klarhet. För de som dissar Isabella Lund som människa för det yrke hon valt, ser sig själva som normala, icke-smutsiga och fullständigt klanderfria.

tas-devil1.gifSjälv har jag aldrig sett mig som normal eller onormal i relation till andra – har aldrig tänkt i dom banorna. Från barnsben har jag uppfattat att andra lever på olika sätt, är olika och tänker både lika och olika som jag. Jag är jag och gör mina val, andra är andra och gör sina val. Vilken människa är normal och vilken är inte normal? Däremot har jag med tiden upptäckt att andra tänker i dessa banor. På vilket sätt påverkar det mitt liv, min egen självbild om andra lever annorlunda än vad jag själv gör. Det som påverkar är att jag får mer kunskap om andra, kan se livet utifrån andra perspektiv och så vidare. Jag blir en person som kan leva mitt liv utan att känna trycket från andra om att leva det liv man anser vara normalt. Och min sista fråga är – Vem är MAN … ? Och med vilken rätt har MAN att uttala sig om sin egen nivå av att vara normal och om andras av att inte vara normala.

Kommentera

