Nu går det för långt

Måste verkligen protestera mot experten som dömer ut Charlotte Perrelli. Han menar att hon har 18 i IBM och om hon får ett steg ner är hon kliniskt anorektisk. Hon menar att hon gått ner till det hon vägde innan hon fick barn. (se AB)

Ok, för att hon hårdbantat och det är inte okey, men för övrigt uttalar sig experten mycket märkligt.

– Hon har ett BMI på 18,1. Går hon ner ett och ett halvt kilo är hon kliniskt sett anorektisk.

Jag är 1.67 och väger oftast 49 kg (50 kg just nu) och ingen kan påstå att jag är anorektiker. Jag äter precis som alla andra. Det är min kroppskonstitution som bidrar till att jag inte väger mer. För hur mycket jag än äter så går jag bara upp marginellt. Däremot kan jag gå ner flera kilo om jag blir sjuk.

Det är förfärligt att smala personer skall bli kategoriserade som anorektiska – om än kliniskt sett … Det budskap han ger skapar en syn på oss smala som anorektiska fast vi inte alls är det. En viss undervikt betyder inte med automatik anorektiker. Det är en person som överhuvudtaget inte äter mm.

10 thoughts on “Nu går det för långt

  1. Jag annser att han gör helt rätt har nämligen barn med ätstörning och jag annser att du inte ser ditt problem medans han ser problemet i STORT

  2. Man behöver inte vara anorektiker för att man har ett BMI under 19, men däremot är man underviktig.

    Trivs man med sig själv är det väl okej att vara underviktig likväl som att vara överviktig.

    Lägga om kosten för att förändra gäller båda kategorierna.

  3. Brandis

    Jag har stor förståelse för barn med ätstörningar och som är anorektiska, men jag är rädd för att man tonar ner betydelsen om man går ut med att underviktiga är anorektiker.

    Anorexia är en mycket allvarlig sjukdom. Det är inte några kilos undervikt som den här experten menar är anorektiskt, kliniskt sätt.

    Ja, Jag känner obehag inför att bli betraktad som något jag inte är enbart efter att jag är smal och min kroppskonstitution. Detta obehag betyder dock inte att jag inte skulle kunna förstå vad sjukdomen anorexia verkligen innebär. Efter all information kan man inte undgå att förstå vad det handlar om. Det hjälper inte dem med ätstörningar att de som inte har dem blir betraktade som anorektiker. Det skapar bara fördomar och häxjakter, tyvärr och skymmer sikten för det man verkligen skall fokusera på, dvs. själva sjukdomen.

    Och Brandis
    […] jag annser att du inte ser ditt problem […]
    Vad har jag för problem jag inte kan se?

    Gull-Marie
    Det handlar inte alltid om att välja, vare sig det handlar om över- eller undervikt. Och ja om man trivs själv, men om folk behandlar en som anorektiker därför att de bara utgår från smalheten, därför att man inte kan se skillnaden, istället för utifrån det karaktäristiska med ätstörningar, trivs man inte speciellt bra.

  4. Det omvända förekommer ju också vad det gäller BMI. Finns toppidrottsmän som får för höga BMI vid uträkning pga för hög muskelmassa och som anses lida av sjuklig övervikt ;o) Jag tycker metoden verkar väldigt knepig. Det måste vara smartare att titta på hur någon ser ut- då ser man ju direkt om det är fråga om fetma och/ eller undervikt.

    Jag tycker det låter som att du är alldeles perfekt och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag avundas dig djupt 🙂

  5. Håller helt och hållet med dig Monika! Det är varken korrekt eller till någon större hjälp för anorektiker att peka ut alla smala som sjuka. För många är det dock (tyvärr) svårt att förstå att någon kan vara väldigt smal utan att späka sig och tänka osunda tankar om mat och kropp – och då uppstår lätt idéer om att man gör en jätteinsats för anorektiker genom att basunera ut att en viss kroppsvikt (istället för ett visst beteende) helt säkert bevisar att något är galet.

  6. Håller helt med dig. Det är sjukt så endel skriver om folk. Charlotte har lika mycket rätt att vara med i festivalen som alla andra! Charlotte är den bästa av alla som vart med också. 🙂 Så hon kommer vinna tror jag!

  7. Lärarinnan
    Att enbart utgå från vikt och längd och göra en beräkning – javisst är det tveksamt. Tack för att du anser det låter perfekt – har allt för många gånger fått förklara att Nej, jag är inte anorektiker, Ja, jag äter ordentligt … osv. Speciellt under förra gången man verkligen gick ut och fick alla smala att uppfattas som sjuka på något sätt. Osunda rentav.

    Rose-Marie
    Det går faktiskt att vara smal utan att hela tiden tänka på vad man äter….och det är hemskt att man inte tror det. Man sjukförklarar människor, sätter en etikett på dem och får tyvärr en hel del att tro på den.

    Hampus
    Ja, Ju mer man tänker på det, desto förfärligare blir det om man skall diskvalificera människor för deras BMI.

Kommentera

