Utom all räddning

Ofta undrar jag hur man kan döda en person, t.ex. knivskära någon till döds (SvD). Men när man läser om barn som blir knivhuggna till döds så uppstår inte bara en undran, utan en total oförståelse. Gränsen är inte bara överskriden, den är oändligt långt bakom personen. Man kan tycka att det skulle finnas någon spärr. Det är skrämmande att den inte finns.

En mamma med två barn har funnits knivskurna. De båda barnen dog…. Hur kan man mörda två barn och på ett sådant bestialiskt sätt.

16 reaktioner på ”Utom all räddning

  1. Nu vet vi inte vad som hänt eller hur knivskadorna ser ut, men när det gäller – lyckligtvis ovanliga – mord på så små barn, som det här handlar om, är det ungefär lika vanligt att mamman är förövare som att pappan är det.

  2. Jovisst händer det, det vet vi ju att kvinnor kan mörda sina barn, men som sagt – val av mord/självmordsvapen får inte mig att misstänka kvinnan.

    Kvinnor brukar förgifta, söva ner eller dränka sina barn. Men använda kniv.. det har jag aldrig hört talas om.

    Förresten kan väl både läkare och polis misstänka ganska snart om det är självförvållat. Att tillfoga sig själv så svåra skador är nog svårt…

  3. Clajjan, Mamman har aldrig varit misstänkt, något som man kanske borde ta i beaktning innan man häver ur sig en så fullkomligt vidrig anklagelse (och sedan tidigt i natt sitter en man anhållen).

  4. Mja när små barn mördas är det nästan alltid någon närstående så polisens misstankar riktas alltid först mot dessa.
    Visst, det är fel att omedelbart anklaga mamman, men det är lika fel att snabbt oskyldigförklara henne.
    Enklast är att avvakta o se vad polisen får fram innan man dömmer någon.
    (Nej, jag är inte kritisk mot MR:s bloggpost o jag håller inte med ”Lisa”. men jag vände mig mot MR:s snabba friskrivning av mamman).

  5. Jag friskskrev inte mamman. Jag kan bara inte se att det är en kvinnas sätt att mörda sina barn och sen försöka ta livet av sig… med kniv. Om du har ett exempel, så skall jag tillbaka min kommentar.

    Kommentarer som den första genererar ofta kommentarer i samma anda, fast tvärtom.

    Och jag håller ju med dig om att vissa kvinnor också mördar sina barn, inte bara män som gör det. Sen slog det mig att polisen och läkare snabbt måste ha sett om det var självförvållade skador.

  6. nej, jag känner inte på arm till ngt fall där mamman tagit livet eller försökt ta livet av sina barn med kniv.. kvävt, dränkt, förgiftat och eldat upp, ja.. men inte med kniv.
    Däremot har kvinnor använt kniv mot män (och då inte bara i självförsvar) så helt otroligt är det inte.
    Nå, så enkelt är det inte alltid att man omedelbart kan se om skadorna är självförvållade eller inte.

  7. Det är alltid de närmaste som först blir misstänkta … för det oftast är dom … men självklart är det ju aldrig… Kvinnan har uppenbarligen inte vaknat och kunnat höras än. För hennes utsaga kan ju sprida lite ljus.

Kommentera

