Jag blir mållös

Man tror ju inte att en pappa som blivit dömd för hundratals samlag (våldtäkter) med sin egen dotter skall få fortsatt vårdnad om henne (se SvD). Det är Louise i Vetlanda det handlar om. Men det är vad de förordar i Vetlanda. Fosterpappan som varit god man är villig att ha vårdnaden under det sista året innan Louise blir myndig om ett år, men han diskvalificeras av någon anledning. Han har varit kritisk mot kommunen. Kan det vara ett skäl?

Själv säger fosterpappan att detta är en direkt följd av kritik som han har riktat mot socialnämndens sätt att sköta ärendet.

Och man får väl ge honom rätt.

Frågan som uppstår är om man anses vara sämre som vårdnadshavare för socialnämnden i Vetlanda för att man kritiserat dem, än om man utför grova övergrepp mot sin dotter i så hög grad. Det måste saknas någonting väsentligt hos dem som bestämmer. Vad som saknas kan jag inte ens spekulera i, så otrolig är deras rekommendation. Även om Louise och hennes pappa troligen inte kommer träffas under året framöver, så är det en mycket märklig signal. Ja, det är så otroligt att det låser sig inom mig. Jag förstår ingenting. Men det kan bero på att jag bara tänker från ett håll och det är Louise´ intresse. Om jag tänker mer krasst.

Det kan mer ha att göra med för socialnämnden i Vetlanda ett sätt att försöka berättiga sin egen brist på handling under tiden övergreppen pågick. Om de visar att de kan förorda ge vårdnaden till pappan, så vill de visa alla att de gjorde rätt. Fast det är så ologiskt att det är svårt att förstå att de kan tro att det fungerar så. Men utifrån vilka intressen handlar då socialnämnden?

På Nyhetsmorgon uttalade sig socialnämndens ordförande som har Kd som partitillhörighet. Är det möjligtvis den kristdemokratiska familjesynen som slår igenom här. Socialnämnden har inte fått tag på mamman och då återstår bara pappan. Familjen framför allt, oavsett vad de gör mot sina barn? Men, att familjen framför allt även skulle gälla om föräldrarna begår grova övergrepp mot sina barn har jag inte uppfattat ingår i Kds familjepolitik. Har inte föräldrarna för all framtid förlorat sina rättigheter att ha någon som helst del i sina barns liv.

Louise kommer återigen i bakgrunden!

Flickan själv ringde och var väldigt upprörd. Men av socialen i Vetlanda har jag inte hört ett ljud. Det är i och för sig inget som förvånar mig, säger fosterpappan till Vetlanda-Posten.

Vid 17 års-ålder borde hon få bestämma själv.

Vidare, undrar jag om det inte borde vara så att andra träder in, en s.k. översocialnämnd, om man gjort så grova missbedömningar som man gjort inom socialnämnden i Vetlanda, när det gäller Louise och hennes liv med sin pappa.

5 thoughts on “Jag blir mållös

  1. Det är onekligen märkligt. Förmodligen ligger något dolt under sekretess här som soc. i Vetlanda inte kan lämna ut. Verkar vara ett mycket svårt fall där även fosterpappan i lokaltidningsreportage utalat sig märkligt i samband med Louise-turbulensen. Det verkar vara en jättelåsning som Louise får betala för…mycket tragiskt!

  2. Jo, det kan ligga något dolt. Men det måste finnas någon annan än de närmaste som kan vara godman det sista året innan Louise blir myndig. De borde tänka på henne och lösa det här utifrån det bästa för henne. Det är ju ändå en 17-åring det handlar om…

  3. I mina ögon har soc totalt glömt det viktigaste i det här fallet, dvs känslan hos Louise. Man har istället koncentrerat sig på att gå den som ska vara den vuxne till mötes, dvs pappan. Borde inte pappan vara den som omyndigförklaras och ställs under vårdnadshavare undrar jag i mitt stilla sinne. Jag blir rädd..

Kommentera

