Nej till droger, nej till drogtester i skolan

Nu skall en skola i Landskrona införa drogtester för att komma tillrätta med drogmissbruktet (SvD). Och jag undrar hur det skall gå till med nuvarande koncept.

Jag håller självfallet med Bengt Sundbaum, ansvarig för regeringsuppdraget Skolan förebygger. Han är kritisk mot förslaget att införa drogtester i Landskrona.

– Det är väldigt tveksamt och riskerar att slå snett. Risken är att eleverna uppfattar skolan ännu mer som en tvångsinstitution som ska kontrollera. De som vägrar riskerar att bli väldigt utpekade.

och håller självfallet med Alf Johansson på Skolverket som:

[…] ifrågasätter om det över huvud taget är skolan som ska sköta den här typen av tester. Bland annat tror han att det kan uppstå problem i hanteringen av provresultaten om arkiveringen strider mot annan lagstiftning om integritetsskydd.

Överhuvudtaget anser jag personligen att drogtester o.dyl. inte skall utföras slumpvis, inte skall utföras utan att det finns en rimlig misstanke att någon använder sig av dem.

Vi kan inte skydda oss, förhindra andra att göra det vi inte anser vara bra för dem, inte gillar själva mm. genom att genomföra rigorösa kontroller. Vi kan inte behandla varandra som om alla vore potentiella skolkare, drogare, brottslingar, fuskare mm.

Om drogtester skall utföras på ungdomar, så bör annan myndighet ha hand om det. Skolan skall vara en plats i vilken alla barn skall få har rätt att vistas i utan att känna sig misstänkliggjorda. För som många resonerar – har man ingenting att dölja. Detta bäddar för att de som säger nej misstänkliggörs.

Jag har ingenting alls att dölja, jag säger nej till droger, men även nej till drogtester på min arbetsplats om det skulle ha förekommit eftersom jag inte jobbar med någonting som kan vara till fara för andra människors liv. Även ungdomar kan tycka likadant och vägra, eftersom det är frivilligt och blir då misstänkliggjord för att inte vilja därför att denna använder droger. För min fråga är, hur många av dem som använder droger kommer frivilligt att utföra en drogtest.

Och då undrar jag – Vad är det för mening i att utföra drogtester på dem som vill ta dem och som redan är drogfria?

Återigen kommer ett förslag som sägs vara frivilligt som inte har någon verkan. Och när de upptäcker detta, ja då görs testerna obligatoriska.

För övrigt undrar jag om det inte är bättre att de ungdomar som sysslar med droger är kvar i skolan än försvinner bort ifrån den, som de mycket möjligt kan göra om man börjar med drogtester. Det är bättre att skolans personal och föräldrar blir bättre på att se och upptäcka om någon använder droger. Lär av polisen!

Och varför jag skulle säga nej. Jo för jag skall inte utan skälig misstanke behöva bevisa för någon att jag inte använder droger. Det är som om alla skulle behöva stå till svars för ett brott vi aldrig har begått, men kan ha … och därmed behöva på heder och samvete intyga att vi aldrig har begått detta brott. Jag vill inte påstå att det är kränkande, men är det inte rättsvidrigt.

Kommentera

