Asch … :-)

Strunt samma om det är en protest eller inte, men jag tyckte det var helt okey att landa i Kina i jeans och en pikétröja. Det anses ha varit olämpligt och strida mot etiketten. (se SvD)

Asch …

De här var ingen officiell mottagning utan man landade och åker sedan vidare till hotellet. Den officiella mottagningen sker senare, på plats i Peking och då kommer Kinas premiärminister också att närvara, säger han.

Om de är klädda i jeans och pikétröja då, ja då kan jag hålla med om det opassande i det – då är det ju en ren förolämpning.

Det här påminner mig om när en av de kvinnliga i riksdagen vägrade niga för drottning Elisabeth när hon var på statsbesök på femtiotalet (tror jag). Men det blev verkligen en STOOOR skandal.

Det här är ju bara en storm i ett vattenglas (snapsglas)

10 thoughts on “Asch … :-)

  1. På ett officiellt uppdrag finns säkert koder för hur
    man bör klä sig och det vore väl fel att inte
    ta till sig den. Jag har inte läst tillräckligt om
    fallet för att veta hur det förhöll sig här, men
    rent spontant så tycker jag att de såg
    prydliga ut.

  2. Även om jag hade en syrlig kommentar om saknandet av keps så tycker jag att en avspänd klädstil visar på trivsel och att man känner sig välkommen dit man kommer.
    Alltså tvärtom vad en del andra tycker, ser jag det att man visar respekt och känner sig hemmastad.
    På mottagningen senare såg han ju ut som man förväntar sig att man gör i sådana sammanhang. Mörk kostym och så där.
    Skönt med en politiker som törs bryta konventionen, även om jag kanske inte delar hans åsikter för övrigt.

  3. Gester
    Håller helt med om att det är skönt med politiker som törs bryta mot konventionen oavsett partifärg.

    Ullah
    Kanske inte och nu höll jag på att drista mig att säga – Men vem bryr sig, men det är klart att många gör.

Kommentera

