Ibland har jag bara inte lust

… att blogga och då lägger jag bara ner ett tag, låter det vara, som under de senaste veckorna. I SvD tar man upp riskerna med bloggandet. Alltför överdrivet bloggande skapar stress och prestationsångest och rädsla för att göra bort sig offentligt. Men detta gäller nog främst dem som har många besökare, samt dem som vill ha många.

Men jag kan lägga ner, har ju inte så många besökare och inte heller så många som kommenterar. I en tid då de flesta vill högt upp på listorna, få många besökare, så känns det ganska bra att jag inte har det. Jag jobbar inte på att få många besökare. Vill vara en röst i debatten, inget annat. Jag har varken tid eller ork eller lust att lägga ner för mycket tid på bloggen.

Det finns t.o.m dem man tror har dött i hjärtinfarkt på grund av bloggandet. Inte så vanligt, men det har skett. Ja, så kan det vara.

I mitt jobb kan jag sitta väldigt mycket framför datorn och ibland känna mig stressad, vilket bidrar till att jag ibland känner mig väldigt trött. Men jag kan känna mig lika stressad över att ha 50 examinationer framför mig om jag måste examinera dem på en vecka. Egentligen är det inte bloggandet i sig självt, utan helt enkelt något som framkallar stress. Men varför känner jag mig inte stressad av att undervisa … det är snarare avstressande. Konstigt, eller hur? Så … något måste det ha att göra med läsandet, skrivandet och tiden framför datorn. Ensamarbetet. Att det inte blir den där äkta dialogen eller det personliga mötet som dominerar, utan en text. Det ständiga tolkandet av enbart en text är kravfyllt; att kunna tolka en text på ett sätt som förhindrar en motsättning.

Till slut tröttnar man på alla listor, på alla som talar om hur många besökare dom har. Jag är glad över dem som tittar in, men komma högt upp på en lista – nej, det skapar bara massa krav. Blogga är kul, men det får inte ta över hela ens liv på så sätt att man tror att man bara kan finnas till genom bloggen.

En röst bland många, det känns rätt okey.

2 thoughts on “Ibland har jag bara inte lust

  1. Kan bara på ett sätt hålla med. Jag kan inte föreställa mig att ”sälja ut” min blogg till ett enda kompetensområde för att fika efter höga besökssiffror. Jag vill inte enbart syssla med skoldebatt eller rovdjursdebatt eller enbart någon annan debatt. Bloggen får bli en spegel av mitt irl, dvs en mix av mycket. Och antalet besökare kommer alltid att vara underordnat den målsättningen för min del. Det handlar nog ytterst om integritet eller nåt sånt! Och om att hålla på på av lust och inte sälja sin ”själ” till någon eller något!

Kommentera

