Engla är död

Igår fanns inga ord. Jag har sovit och vaknar på morgonen och tänker på det som hänt. Läser en del bloggar som gör mig en aning konfunderad, men blir också viss om att de flesta av oss tänker och känner ungefär likartat. (läs bloggarna i SvD)

Många tänker på Englas familj. Javisst det gör jag också. Det är fruktansvärt att de skall behöva leva med att Engla blev mördad och att de aldrig kommer få träffa henne igen.

Vissa ser fotografierna som ledde till att mördaren greps, som en högre makts ingripande, vilket är för mig rena nyset. För varför gjorde inte den högre makten något för att förhindra att Engla rövades bort och mördades. Det fanns inga mirakel, inga under, bara en slump. Så krasst är det nog

En del säger, att Engla inte lider längre, men det gör hennes familj och alla andra som kände henne. Nu behöver hon oss inte längre säger några. Nej, det är möjligt så. Men det var hon som blev mördad och det som snurrar runt inom mig hela tiden, vilket det alltid gör när något sådant händer är hennes upplevelse. Vad kände inte denna lilla levnadsglada flicka som var på väg hem på sin cykel när hon förstod vad som skulle hända. Det är fruktansvärt att tänka sig in i.

Detta att hon blev bragd om livet på de här sättet och inte fick fortsätta leva, är något som inte släpper mina tankar. Liksom det aldrig gör när jag läser om folk som blir dödade av våldsmän, i krig eller genom ren terror. Men nu kommer det så nära. Det är nog också vad hennes familj tänker, förutom den känsla av sorg över att förlora henne som de måste känna också. Och jag förstår inte hur de kommer orka leva med den vissheten, men tack och lov kommer de kunna det. Jag hoppas de får allt stöd av alla som står dem nära!

Vi andra kan tränga undan det, men efter att fyra barn har blivit brutalt mördade under nitton dagar tar det nog tid.

Vad jag anser och tänker om 42-åringen?

Mina sympatier ligger hos Engla, de andra barnen och deras familjer, släkt och vänner.

Jag försöker låta bli att låta ilskan ta överhanden. Vissa vill ha dödsstraff? Och kanske man kan tycka att han förlorat sin egen rätt att leva efter att ha dödat Engla och Pernilla. Men kanske det är bättre att han får leva med det istället. Och kanske man kan hoppas att han någon dag inser vad han har gjort. Någon talar om att han har samvete, trots allt eftersom han erkände. Det där är ju också bara nys, för var fanns samvetet, medkänslan och spärren när han rövade bort och mördade henne. Han grävde dessutom ner henne och teg i en vecka. Nää, snarare insåg han att han var fast.

2 thoughts on “Engla är död

  1. Tack för din kommentar hos mig!
    Det här har verkligen gripit tag i mig även om alla sådana här bortföranden och mord griper tag.
    Kanske det blev så verkligt iochmed bilden som man vet togs bara ett tag innan det skedde. Usch!

Kommentera

