Ensidig rapportering

Jag har fått ta del av en artikel (se här), skriven av Mikael Alexandersson Dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, som visar hur man demoniserar lärarutbildningen i media. Vad man gör är helt enkelt att tona ner det som är bra till fördel att betona det som är dåligt. Man tar upp enstaka exempel och förstorar dem. Man använder också starka uttryck.

Visst har lärarutbildningen vissa problem. Men går det inte att rehabilitera lärarutbildningen utan att tillintetgöra den först? (ur artikeln av Mikael Alexandersson)

Det är en bra artikel som visar att det alltid är minst lika viktigt att läsa det som inte står också. Vad är det man inte säger. Och vilka konsekvenser får det för det man faktiskt säger. Men det innebär att man måste veta vad som inte står. Och om man inte vet det, så kan man ju alltid bli lite misstänksam – en verksamhet kan ju bara inte vara så dålig som den framställs.

För dem som läser media och som bara läser det dåliga, och aldrig får ta del av att de mesta är bra, får naturligtvis en bild av en lärarutbildning i totalt förfall.

Om vi ser att andra ger uttryck för denna massmediala bild, och att de kanske fått sin inställning om utbildningen av just denna bild. Bör vi inte göra dessa uppmärksammade på att så är fallet. Ungefär som Mikael Alexandersson gör med sin artikel.

Tänk om media dessutom skulle kräva att vi bara fick ha dialog om det som står i media och inte också om det som inte står. Ja, det skulle betyda att en sådan företrädare för Göteborgs universitet som Mikael Andreasson är, överhuvudtaget inte fick yttra sig.

Annonser

2 thoughts on “Ensidig rapportering

  1. Ja det är väl inget annat att vänta från medias sida för de sysslar ju oftast med sensationsskriverier och att gå på det dåliga blir ju ofta mer sensation än att – i rättvisans namn – ta upp det som är bra.

    Lärare och lärarutbildning väcker nog många människors känslor och kanske speciellt då det dåliga, för de flesta minns kanske någon ”hopplös lärare” från sin skoltid. Och visst fanns slagsen och finns ännu. Det finns mycket att fundera över kring det här, men jag nöjer mig med detta just nu även om det väckte viss lust att skriva. (Jag är periodskrivare)

  2. Jo och man vill gärna ha kvar sin uppfattning om skolan också … och om lärare och deras utbildning, om man fått en. Speciellt om man har en dålig uppfattning. Men så är det väl med det negativa. Det är svårare att få bort än det positiva som kan rasa om bara en enda sak sker.

    Ja, och det är alltid lika roligt när du dyker opp!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s