Många döda i onödan…

Jordbävningar är alltid förfärliga, men än värre när man fuskar vid byggandet av hus (se SvD) eller om de för övrigt inte är byggda med tanke på att jordbävningar kan ske. Något som är förvånansvärt i ett land som drabbas av jordbävningar. Återigen massor med människor som får sätta livet till på grund av underlåtenhet och profitörer.

– Organiserad brottslighet dominerar byggbranschen här i Dujiangyan. Man ser tydligt att de inte använde tillräckligt med armeringsjärn, säger den pensionerade byggarbetaren Nan Bing och tittar på rasmassorna. Han får medhåll av flera andra som kallar huset ”tofu-bygge”. Ordet kommer från tidigare premiärministern Zhu Rongji som vid ett tillfälle liknande kinesiska fuskbyggen vid porös bönost. Fast Nan Bing ångrar sedan sina ord:

– Jag vill inte säga något som kan påverka Kinas anseende negativt inför OS, säger han.

Ingen risk att Nan Bing gör. Alla vet att undermålighet och byggfusk inte klarar jordbävningar.

2 reaktioner på ”Många döda i onödan…

  1. Ursäkta jag hoppar in här med ett helt annat ämne.

    Men jag läste ”Hur utbildad man är har väldigt lite att göra med sex. Ens sexliv korrelerar inte såvitt jag vet med graden av utbildning.”

    Bra sagt! De flesta sexsäljare är nämligen inte direkt högutbildade. Inget ont sagt, bara fakta från min egen erfarenhet. En utbildad person behöver ju heller inte alls vara intelligentare än den outbildade..

    Men jag känner själv en del tjejer som påstår sig vara högutbildade sexsäljare, men då säger vi andra; ”Vad f-n gör ni här då?”

    Min kommentar hör inte till inlägget här men, min ursäkt är att jag har bråttom och att jag kände mig ”tvingad” till att tacka dig för de två superba meningarna 😉 och kan bara hoppas på att du godtar den..

    Mvh BJ.

  2. Hej BJ
    Och jag tackar dig för att du besöker min blogg och ger din syn på saken. Det är helt okey att publicera den här. Har skrivit en hel del i ämnet men det var ett tag sen och det tar tid att leta upp inläggen. Vet inte själv var dom är någonstans.

    Och du har helt rätt i att man kan vara intelligent utan utbildning. Det motsatta gäller också. Och något blir inte mer okey för att någon som är utbildad gör det. Det rättfärdigar inget s.a.s.

    Jag har börjat läsa din blogg nu och det du skriver utgör en motvikt i den här debatten. Jag kommer säkerligen lämna en kommentar på din blogg.

    Tack ännu en gång för ditt besök.
    Jag blir glad över att någon som har kunskap bekräftar mina tankar kring det.

Kommentera

