Förslag om 27 kr litern

Jag har ett förslag som Folkpartiet skulle gilla (se SvD):

Ju mer vi kör desto högre bensinpris.

Jo, om vi kör mindre än 500 mil per år så får vi betala 10 kr/liter. Sen ökar priset för varje extra 100 mil per år. Dispens för att höja gränserna ges för dem som bor långt ifrån storstäderna och måste köra långt för att komma till affärer mm.

Jag hade ett annat förslag, och det var att vi bara fick köra ett visst antal år. Sen fick vi börja åka kollektivt. Tänkte på mig själv då. Jag har harvat på t-bana, bussar och pendeltåg i trettio år. Så jag har en hel del att ta igen. Men så tyckte jag nog att det förslaget var fullständigt omöjligt att genomföra, eftersom folk skulle få körförbud.

Men något parti skulle säkert gilla det förslaget.

Annonser

6 thoughts on “Förslag om 27 kr litern

  1. Ett annat förslag är att den som har födelsdag på ett jämnt daturm får köra bil de dagar och månader som är jämna och de med ojämnt på de dagar som är ojämna eller så kan man göra som med skaldjur, bara köra bil de månader eller dagar som innehåller ett r. Tror inte att vare sig ditt eller mina förslag kommer att tilltala något parti. En sak förstår jag inte och det är hur ett parti som gick till val med parollen sänkt bensinpris kan sitta kvar i den regering vi har, särskilt på statsministerposten.

  2. Jo, fast då finns risken att om man är två i familjen och en fyller jämnt och den andra ojämnt att de ändå kör bilen varje dag.

    Men ingenting förvånar gällande nuvarande regering! Det var väl likadant med trängselskatten – det blev borgerligt i Stockholm. De hade lovat att inte införa den, men gjorde det ändå. Och i samma veva drog de in de extra turerna, samt höjde biljettpriset. Och så går pengarna till vägbyggen istället för kollektivtrafiken. Målet är inte denna gång att minska trafiken utan få in mer pengar av bilisterna.

    Under försöket märkte man minskningen, men idag gör man inte det!

  3. Minskningen under försöket med trängselskatt var marginell och den är marginell även nu, detta för att alla gör då som nu, de åker bill framtill tullarna och aprkerar bilden där, sen tar dom buss eller t-bana en eller två stationer. Detta leder inte till renare luft i stan. Eller så åker dom in i stan när taxan är som lägst, en annan sak som har ökat är alla utlandsregistrerade bilar som åker in i stan, dom är ju befriade från skatt.

  4. Jo, det är möjligt att minskningen var marginell, men den märktes. Det var nästan inga köer och ganska tomt inne i stan. Nu är det mycket bilar även inne i stan.

    Nej, det finns bara en sak och det är att bygga ut kollektivtrafiken. Med fler tvärlinjer. T-bana rakt över t.ex. Det är idiotiskt att all t-bana skall gå via Centralen.

    Om man byggde en t-bana från västerort via Ekerö till Botkyrka, så skulle Essingeleden troligen bli mindre trafikerad. Men det gäller att få Ekeröborna att inse vinsten med det.

  5. Ett annat alternativ är att låta t-banan till Hagsätra fortsätta mot Huddinge och Botkyrka. Problemet i hela regionen är just tvärförbindelserna som inte existerar. Idag är T-centralen överfull, lik förbannat utgår man därifrån när man planerar nya linjer, helt vansinnigt. Det stora trafiklederna i stan Essingeleden bl.a. planerades på 30 talet efter hur man trodde trafiken skule utvecklas då, sen byggdes eländet på sjuttiotalet och idag kanm an inte bredda den mer, vilken miljonstad i världen lamslås om en olycka händer på en av trafiklederna? Ingen annan än Stockholm i varje fall, trafikplanerarna i denna region är sanslösa, det är en katastrof, mycket tack vare att miljöpartiet och Stockholmspartiet har haft för mycket att säga till om.

  6. Jo, då blir det en tvärförbindelse åt det hållet. Men det behövs en för dem som skall norrut också … Tänk dig att bo i Bromma m.fl. och jobba i Botkyrka eller tvärtom (som väl är det vanligaste). Vilken avlastning det skulle bli på innerstan och trafiken om T-banan byggdes ut rakt över. Många skulle ju välja att ta t-banan om det kanske bara tog högst en kvart eller så. Nu finns det tvärlinjer med buss, åt det hållet du talar, men de går väl bara en till två gånger i timmen eller så när det inte är rusningstrafik.

    Jo, jag håller med dig. De har inte planerat kollektivtrafiken värst bra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s