Nästan inte bättre här

Se här hur folk reagerar när en 78-åring blir påkörd av en smitare. se AB

Men, vid några tillfällen har jag varit med om liknande – att ingen bryr sig om någon som ligger på gatan. En gång i rusningstrafiken låg en man vid en busshållplats där det kom bussar var femte minut, minst. En annan gång var det en man som försökte få hjälp att komma upp. När jag talade med chaufförerna och speciellt spärrvakten sa han att det inte var hans bord. När jag ringde polisen var det ingen mer än jag som hade ringt. Varför larmade inte busschaufförerna? För mig tog det ett tag innan jag kom till en telefon. Det var före mobiltelefonernas tid.

Min mamma försökte länge få någon att springa och ringa till ambulansen då en person blivit skjuten i magen. Folk gick bara förbi. Trots att hon bad dem ringa. Hon kunde inte lämna honom. Hon såg innan hon själv kom fram att folk hade gått förbi, trots att han bett om hjälp, för det var vad han bad mamma om.

Själv råkade jag ut för att av trötthet ramla ihop på gatan i Abisko. Jag satt intill vägrenen vid en korsning. Ingen stannade. Det var inte en plats man sätter sig och vilar på om det inte är något speciellt. Jag har ramlat i en trappa och gjort mig väldigt illa och det har tagit tid innan någon frågat om jag behövt hjälp. Nu har vi tack och lov mobiltelefoner, så vi kan ringa själva.

Möjligen reagerar vi bättre om det är så uppenbart som på övervakningsfilmen. Hoppas det!

Kommentera

