FRA-lagens konsekvenser

Det finns just nu bara en enda fråga som är viktig – FRA-lagen och omröstningen på onsdag (se Brännpunkt). Jag sitter här och jobbar. Visst material är sänt över nätet andra i papperskopia. De är alltså skyddade från insyn av staten – Än så länge. Skyddat är även vad jag skriver till författarna via mail. Än så länge! Våra samtal över telefon är än så länge skyddade från att avlyssnas. Behöver vi tala om innan vi börjar prata i vilket syfte vi har samtalet. Men datorn/systemet som filtrerar efter vissa sökord kan ju inte uppfatta skillnaden. Och om vi talar sanning behöver man väl i så fall kolla upp när vi väl har hamnat i nätet.

Den här FRA-lagen får mig osökt att tänka på ”Intill slutet vill jag vittna” av Victor Klemperer, men även böcker om Sovjet-staten som jag läste i tjugoårsåldern och jag får även en Kafka-känsla. När som helst, utan förvarning kan saker och ting hända utan att vi förstår varför och vad vi anklagas för.

Vad händer med mina utkast på bloggen som jag nu valt att inte publicera av olika anledningar.

(SvD) ”Vi vill ha tillbaka den trafik som vi förlorat”, vädjade Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA till riksdagens försvarsutskott den 12 april förra året där han beskrev den allt signalglesare etern. ”Jag menar att det är en allvarlig utveckling”, fortsatte han.

Det är därför som regeringen nu vill att FRA ska få filtrera all trafik över den svenska gränsen: mejl, faxmeddelanden, mobilsamtal och sms, vilka utländska sajter på internet som besöks från Sverige och vad som sägs i chattrum.

Summan blir att riksdagen för första gången inför laglig möjlighet till avlyssning av personer som inte misstänks för något brott. ”Förslaget saknar de rättssäkerhetsgarantier som en så kraftig kränkning av den personliga integriteten förutsätter”, skrev Säpo i sitt remissvar.

Det säger en hel del om lagen då t.o.m. SÄPO anser att det är en kraftig kränkning av den personliga integriteten. Att införa en laglig möjlighet att avlyssna personer som inte misstänks för något brott borde vara en politisk skandal i vårt land. Palme sa om någon för många år sen att denna var felprogrammerad. Och det verkar som om det är vad allt handlar om här. Felprogrammering. Man tänker helt enkelt inte riktigt klart i dessa frågor och man verkar heller inte ha lyssnat på folk som har kunskap – SÄPO, IT-folk mm.

Och jag frågar mig vilka som kommer drabbas mest – invandrare, svenskar med utländsk bakgrund, religiös anknytning mm. Kan det räcka med att man är muslim för att staten skall kunna gå in och aktivt lyssna av samtalen. För inte lär väl FRA nöja sig med att bara som det står på regeringen.se kartlägga rörelser i landet.

Lagen är tydlig på att tillstånd inte får lämnas för signalspaning som endast avser en viss person. Inhämtningen måste avse utländska förhållanden av intresse för svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller som utgör yttre hot mot landet. Det finns tydliga kontrollmekanismer och funktioner för att se till att lagen följs.

Den 13 juni i samband med bloggupproret, kommer det in ett uppdaterat dokument om frågor och svar om signalspaning på regeringen.se . Jag kan säga att dessa svar inte ger mig som medborgare någon klarhet. Snarare tvärtom. Det skapar många frågor.

Man skriver bl.a.

[…] Dessutom kommer all pågående signalspaning löpande granskas och förenligheten med lagen kontrolleras av en oberoende myndighet, FUN.

Men längre upp står om FUN

Ytterst sker kontrollen av FUN (Försvarets underrättelsenämnd).

Det jag frågar mig är på vilket sätt FUN är en oberoende myndighet, oberoende från vad och vem. Det som jag som vanlig medborgare ser är FÖRSVARETS radioanstalt och FÖRSVARETS underrättelsenämnd.

Det är dessutom intressant att läsa följande:

Regeringen vill också ha tydligare lagstiftning om signalspaningen och skapa ett starkt skydd för den enskildes integritet.

Men på vilket sätt detta skall ske framgår inte. I dokumentet har man tagit upp den enskildas integritet sex gånger på ett sätt att man kan känna sig lugn. Men jag känner mig inte ett dugg lugn.

Snarare verkar det vara så att de genom lagen eliminerar det starka skyddet för den enskildes integritet.

Kommentera

