Dagens debatt om FRA

Med intresse följde jag debatten till stora delar, visst spelade jag in och visst lyssnade jag med halvt öra, men från klockan sex till för bara tio minuter sen halv tio har jag suttit som klistrad framför TVn. (se SvD)

Jag vill säga att både Fredrik Federley och Annie Johansson var modiga och stod upp för och talade om sin övertygelse (se SvD). Men efter att ha talat så fint känns det en aning märkligt att de yrkar på en återremiss. Det känns helt plötsligt som om de gör en eftergift som egentligen inte förändrar någonting. Men, de kommer säkerligen må bättre och framför allt mår säkerligen regeringspartiernas partiledningar bättre. Och det var väl kanske hela grejen. Både Fredrik och Annie används som brickor i ett spel. Och det är ett grymt spel av två som jag ändå uppfattat som hederliga politiker som brinner för det här. Men som fick eller valde att ge efter.

För övrigt är det nästan så jag vill bli Miljöpartist. Vilka talare Mehmet och Lage är. Det är ju helt otroligt hur fantastiskt de fick fram vad allt gällde. Vänsterpartisterna var också bra, speciellt Alice. (förlåt förnamnen men kommer inte ihåg efternamnen)

Dock saknade jag en hel del från socialdemokraterna, vilket inte bådar gott med tanke på att de troligen kommer vinna valet år 2010. De verkar ju inte vara så speciellt långt ifrån det nuvarande förslaget om man skall tro vad som sades i debatten.

Jag har inte ändrat uppfattning. Min ståndpunkt har snarare stärkts. Och den tid jag har lagt ner på att under helgen blogga om det här har varit väl vald tid. För det finns ingen fråga som är viktigare än just den här. Den här lagen kommer enbart att massavlyssna medborgare som inte gjort något brott. Den teknik som finns idag kommer de som inte har rent mjöl i påsen helt klart använda sig av. Och det förvånar mig att detta inte tas på allvar. Att regeringen och allianspartierna som företräder sina väljare i riksdagen inte ens lyssnar på det här.

Det har varit en lärorik debatt om hur man behandlar demokratin. Och hur man på grund av något diffust yttre hot fråntar medborgarnas rättigheter att slippa intrång i sitt privatliv.

Så Fredrik Federley och Annie Johansson. Jag respekterar er för det mod ni visat, men det enda rätta hade varit att säga NEJ till lagen istället för att ge efter för centerpartiets NJA-politiska strategi som de använt sig av förr. Helt klart är i allafall att om fler politiker vore som ni, skulle politiken se helt annorlunda ut. Det är för att den inte gör det som ni också hamnade i den här svåra situationen. För i sådana avgörande frågor som denna borde ni inte tvingats följa partilinjer, utan fått tid på er eller välja efter egen övertygelse. Jag väljer ändå att tro att ni var äkta, även om andra bloggare inte gör det. Jag vill ha någon illusion kvar.

Jag är efter den här debatten mycket glad över att inte vara en av alliansens väljare, vilket iofs aldrig har varit aktuellt och kommer aldrig bli det. Jag har aldrig bevittnat något liknande utanför ku-förhören efter mordet på Olof Palme.

2 thoughts on “Dagens debatt om FRA

  1. Vi kan väl för f-n inte låta bloggmaffian styra Sverige! Riksdagen är folkvald i allmänna val och fattar sina beslut oberoende av vad några kvasiintelektuella marginalbloggare tycker. Jag för min del tycker ni överdriver till max. Detta handlar om Sveriges säkerhet. Det innebär ibland att individens frihet inskränks.

  2. Men det handlar inte om att det framöver ibland individens frihet inskränks. Bloggmaffian har många med sig. Lyssnade du inte på debatten. I så fall kunde du höra massor av argument emot lagen.

    Jo, det handlar om Sveriges säkerhet. Men den ökar inte på grund av FRA-lagen därför att de som vill åt Sverige gör det på annat sätt än sänder ett vanligt SMS. Det enda lagen åstadkommer är ett övervakningssamhälle av gigantiska mått som förändrar vår mentalitet. Inte bra!

    Och du, om vi nu är kvasiintellektuella marginalbloggare. Varför är du här då?

Kommentera

