Knuffs betydelse

Jag känner mig som en del av bloggosfärens påverkan även om jag är vad en kommentatör anser mig vara en kvasiintellektuell marginalbloggare inom bloggmaffian. Nåja. Jag inser att jag befinner mig i marginalen, inte har jag fått så många besök heller. Brukar få mer när jag är aktiv än jag fått under de här dagarna. Men jag gör inte det här för min egen bloggs skull, utan för någonting mycket mer värdefullt. Rättigheten att få leva i ett land utan att bli avlyssnad, övervakad och kontrollerad av Staten vad gäller min privata kommunikation. Och det viktiga är ju: Många marginalbloggare blir till slut en stor sten till slut som börjar rulla. Och det är väl vad som har hänt här.

Martin Jönsson i SvD skriver följande inlägg, som jag gärna vill dela med mig av.

Det mest fantastiska är ju att många av oss fria bloggare (dvs. utan communitytillhörighet) har kunnat samlats. Martin Jönsson vill ge Knuff den största betydelsen och han har naturligtvis rätt. Utan Knuff hade det nog blivit svårt. Här har vi kunnat se alla inläggen, läsa, bedöma, få information och dra slutsatser. Vi har kunnat få uppslag och framför allt genomslagskraft.

Vilka andra som jag ser har haft betydelsen vad gäller igångsättandet har jag tagit upp tidigare. Troligen finns det många fler än så.

Det här är demokrati…

Men, vad händer om FRA-lagen går igenom. Kommer den här möjligheten att stängas eller i varje fall försvagas på sikt. Hur många kommer tänka två gånger innan de drar igång med någonting som det här. För vad är ett Yttre hot egentligen. Jag funderar fortfarande på det här, men har inte fått ner något på papper än så länge. För just detta ”yttre hot” förbryllar mig. En definitionsfråga….

En annan fråga som jag går och funderar på är om jag måste ta bort – det grekiska namnet från mitt bloggnamn, för att inte hamna i nätet. Och vad händer med min grekiska blogg?

Och att jag överhuvudtaget funderar på sådana här saker i nuläget borde räcka för att de skall inse hur effektiv den här lagen är i syfte att förändra människors sätt att förhålla sig till sin omvärld. Jag skall helt enkelt inte behöva tänka på sådana saker.

Riksdagens webb-TV behöver bytas ut. Den fungerar ju inte alls… har försökt hela kvällen och när jag väl kommer in låser det sig hela tiden. Kanske riksdagen och regeringen skulle lägga lite pengar på webb-TVn istället för att lägga pengar på att övervaka oss. Det är ju ändå vi som får betala för att bli övervakade. Jaha, nu tas det jag redan sett upp igen. …

One thought on “Knuffs betydelse

Kommentera

