Det är min ensak

Vi behöver alla få vara för oss själva för en stund. Ni vet reklamen för Norrlands Guld. Och för oss alla borde detta vara nog för att vara emot FRA-lagen. Jag har skrivit spaltmetrar om konsekvenser för oss som folk, hur vi alltid kommer känna oss övervakade. Det är riktigt, så fungerar vi människor, enligt stora delar av forskningen som sysslar med sådana frågor. När vi vet att någon kan se oss, förändrar vi oss. Vi behöver inte ha något fuffens för oss alls. Och enligt en del, som t.ex. Foucault utvecklas en speciell mentalitet.

En del rycker på axlarna, medan andra säger – Men det här gäller inte dig. Och jag svarar, eftersom det inte gäller mig, så skall jag heller inte övervakas. En del säger – Men, det här har ju pågått under en längre tid. Här vill jag hänvisa till Lage Rahms anförande i riksdagen angående avslöjandet av FRAs tidigare verksamhet:

Det är en organiserad verksamhet som blir organiserad brottslighet. När det är organiserad brottslighet brukar det inte vara så att vi i kammaren säger: Nu har ni sysslat med den organiserade brottsligheten så länge att vi borde legalisera den. Det är inte den gängse vägen. Det är fullständigt bisarrt.

Läs hela hans anförande här

En del säger då – det här pågått förut. Du är redan övervakad. Men, jag tror inte för ett ögonblick att någon från FRA har övervakat mig tidigare. Men nu är det ett faktum eftersom allas internettrafik mm. skall ingå. Nu kan jag fastna. Tidigare – knappast.

Vad gör jag nu när jag vill vara säker på att inte bli övervakad. Jag kommer varken maila, smsa eller använda mitt tankkort. Och jag kommer dra ur jacket. Min mobil kommer vara avstängd. Men jag jag skall inte behöva vidtaga åtgärder av det här slaget. Och att jag har känslan av att jag behöver göra DET kommer förändra mig, som det kommer förändra alla andra. Och vad kommer jag göra då när jag är säker på att staten inte övervakar mig?

Det är min ensak.


Stoppa FRA-lagen

2 thoughts on “Det är min ensak

  1. Nej, du har inte blivit övervakad tidigare, eftersom FRA inte har haft tillgång till internettrafiken tidigare. Den kan man inte ta sig in i utan att skapa just sådana ”samverkanspunkter” dit all trafik kopieras. Det är det lagförslaget syftar till, att skapa sådana tvingande samverkanspunkter. Man övergår från att lyssna på signaler i den fria etern till paket i privata kablar. Det är ett paradigmskifte: offentligt till privat.

    Dina mobilsamtal kan dock ha övervakats, eftersom den trafiken delvis går genom etern (med lätt kryptering).

  2. Jo det är ju sant förstås … tänkte inte på det att den delvis går genom etern. I vilket fall var det i en försumbar omfattning. Nu blir det ju systematiserat och lagligt.

    Och om jag nu blivit övervakad … (min internetuppkoppling har i flera år uppträtt mycket märkligt, vilket också har hörts i min telefon – det har också blivit bättre när jag klagat, trots att ingen upptäckt något fel – en gång sa jag i luren – Sluta lyssna och då upphörde alla konstigheter som om någon tryckte på en knapp – för att sen återkomma senare. Då trodde jag att andra kom in s a s av misstag.) … så har jag inte vetat om det. NU vet jag att risken finns att jag fastnar i nätet och att det är lagligt och det gör stor skillnad. Så om internetuppkopplingen som nu varit tyst ett tag börjar krångla igen, kommer jag koppla det ihop med den här lagen. Och det är obehagligt.

    Ja usch ja!

Kommentera

