Vad har hänt?

Det känns overkligt, tror jag för varje svensk att tänka sig att vi behöver hjälp från andra länder när det gäller frågan om demokrati i vårt land. Vi behöver andras reaktioner och handlingar. Därför att vi vet att vår regering inte kan göra något åt vad de beslutar göra i sina länder. Vi är inte vana vid att hamna i en sådan här situation.

Många har inte bara förlorat känslan av en urholkad demokrati. De har också förlorat tron på det parti de har trott på. Många är som en del bloggare beskriver politiskt hemlösa. En del funderar på att rösta på V eller MP, men det känns inte rätt. Jag förlorade tron år 1976 då det blev en borgerlig regering för första gången i mitt liv. Kommer ihåg känslan och vilsenheten. Backade på ett fönster som gick sönder, morgonen därpå.

Det är värre att förlora tron på sina egna, dem man tror företräder en. Så var inte fallet år 1976 för min del.

Och livet blev annorlunda…. Efter varje gång de borgerliga har haft makten har livet blivit annorlunda och jag har blivit alltmer desillusionerad. Ibland undrar jag vad det beror på, deras värderingar, beslut eller deras osannolika oförmåga att regera. Jag tror det är det sistnämnda, eftersom jag kan leva med värderingar som inte är mina egna. Jag kan även se brister inom Vänstern och förtjänster inom Högern.

Den här gången har en borgerlig regering nog sågat ner den gren de har suttit på. Deras beslut om FRA var enligt Bloggelito droppen för hans del.

Någon liknande hatkampanj mot ”svikaren” Fredrik Federley upplevde jag aldrig ens under Palmes tid. Men då fanns inga bloggar iofs. Hatet var stort över Palme och jag glömmer aldrig när finansmännen skrek av ilska när sosseregeringen fick igenom ett beslut som jag nu har glömt vad det handlade om. Jag tror det var 1986, strax före mordet.

Jag är inte speciellt gammal. Andra kanske anser att en 54-åring är gammal, men i vanliga fall känns det inte så. Men när jag tänker tillbaka på min barndom och går igenom alla decennier och den förändring som skett, känns det som om 150 år har gått. Då känner jag mig gammal. Det har förändrats så mycket. Ingenting är sig likt längre. Det finns inga visioner kvar längre utan att dessa kopplas ihop med beslut om kontroll, registrering, straff osv. Visst har morden på Palme och Lindh bidragit till att visionerna försvunnit och terrorn ute i världen. Men något annat har skett. Värden som fanns tidigare och som politikerna kämpade för, inte bara gemene man, är något man i dagens Sverige röstar bort trots ett gigantiskt motstånd och uppror. Integriteten. Man skriver fina öppenhetsmanifest som man två år senare verkar ha glömt bort helt och hållet.

Det har i många år känts som om man bara har sig själv att lita på. Det går inte längre att lita på att staten är god i grunden. Det verkar som om staten har fått ett eget liv, som om den verkar utanför den verklighet vi lever i.

Det klassiska i diktaturer är att stänga in sin befolkning från yttre hot. Och när jag tänker på att vi stängs in iochmed den här FRA-lagen, eftersom IT-företag inte vill investera här eller lägga sin servar här, att Belgien reagerar därför att de inte vill att deras befolkning skall avlyssnas, och att vi inte längre kan vara den frihetskämpande röst vi har varit ute i världen, så känns det som om vi är på väg emot att bli ett av de länder som vi tidigare har kritiserat. Rädslan för hur det kan bli om den här lagen börjar användas av en illasinnad makt av något slag är stor. Och det är ju klart att rädslan uppstår när man vet att man inte kommer undan. Det enda sättet är att avstå från all telekommunikation. Och hur är det möjligt i vår tid.

Det vanligaste jag har hört av dem som är för lagen eller inte har något emot den, är att de inte har något att dölja eller att jag inte är viktig. Håller med om det och har sagt många gånger – Just därför skall jag inte avlyssnas. Men vet någon av oss vilka kontakter vi kommer ha i framtiden och i vilken position vi hamnar i. Vet vi något om de människor vi har kontakt med. Om de är med i sammanhang som kan uppfattas som yttre hot. Vet vi något om våra uppgifter kan användas genom läckor.

Vi vet väldigt lite om framtiden.

När jag var barn och tonåring kunde jag inte förutse det här. Mycket kunde jag förutse. Jag insåg ganska tidigt att det skulle bli sämre på många plan. Men att en regering skulle förändra så mycket genom kontrollsystem och en omfattande avlyssning av alla medborgare utan att det föreligger misstanke om brott. Nej det kunde jag inte förutse. Tekniken fanns inte då och tanken på att det skulle avlyssnas i etern av oss på grund av yttre hot. Absolut inte. Däremot när det handlade om militära hot. Men vi vanliga människor såg oss inte som en del i den jakten. Att våra samtal eller brev skulle användas i detta syfte fanns inte på någons mentala karta. Tanken på att sprätta upp brev och läsa förknippades med Sovjet eller DDR.

På tal om DDR hade jag en lärare som hjälpt människor att komma igenom Berlinmuren. Han hedrades och vi satt som tända ljus när han berättade om det.

Inte heller kunde jag förutse sådana påtryckningar på andra som inte ville eller vara osäkra på att rösta för, som visades upp i riskdagen under debatten. Inte heller att politiker tar kontakt med arbetsgivare och rapporterar om vad deras anställda skriver/uttrycker sig på bloggar som exempelvis Rätt & Slätt har råkat ut för, mm.

Och jag funderar fortfarande på innebörden av ”yttre hot”. En besökare på Carl Bildts blogg sa att ”yttre hot” brukar vara förknippat med främlingar.

Vad är det som har hänt?

När jag var yngre, ja då var kontrollen hård på arbetsplatser och i skolan, men vår fritid och vårt privata liv fick vi ha ifred.

Och att det skall ske en lagring av trafikdata i ett år, av vilken man kan kartlägga ett helt folks rörelsemönster och kontakter är ju skrämmande. Inte ens forskare får tillstånd till något sådant hur behjärtansvärt detta än skulle vara.


Stoppa FRA-lagen

6 thoughts on “Vad har hänt?

  1. Det är mycket man inte kunnat förutse genom århundradena – mycket som vi med facit i hand kunde gjort annorlunda.

    Men… har verkligen ALLT blivit till det sämre? Jag kan nog hitta några grejer som faktiskt inneburit en förbättring för oss.

    Och jag tror på konkurrenssättning – även inom partipolitiken. Om samma gamla socialdemokrater skulle regera jämt – så är frågan hur utvecklande det hade varit.

    Vi har så bråttom nu för tiden att se resultat av allting… allt ska mätas. På bumsen.

    Vissa grejer måst nog få mogna, vändas några varv – kanske ser först våra barn och barnbarn resultaten? Även de positiva… Allt kanske inte var ”bättre förr” helt enkelt?

  2. Jag funderade när jag skrev inlägget om det skulle kunna uppfattas som att jag ansåg att saker var bättre förr. Och det kan det kanske. Min poäng med inlägget är nog mer att få fram att vi inte vet så mycket om framtiden egentligen. Att det som för fyrtio år sen inte ens fanns på kartan gör det lika många år senare.

    Nej, jag anser inte heller att samma gamla sossar skall regera. Men tyvärr är alternativet sämre … kanske för att när de borgerliga kommer till makten så låter de inte saker få mogna, vändas några varv. Det är som om de inte riktigt har grepp om att vi människor inte bara kan byta kurs hur enkelt som helst. Vi behöver bli förberedda.

    När det gäller viljan av att kontrollera ser jag att den har ökat och det har blivit sämre under den tidsperiod jag talar om vad gäller den aspekten.

    Tack för dina kommentarer!

  3. Mmm… Det är som om de borgeliga mer ser förändringen som ett mål, än tänker igenom hurvida den behövs – och när den behövs.

    Det blir så nedra bråttom – ingen framförhållning.

    Förändra, förändra, förändra…

    Inte minst inom skolpolitiken, där vi idag får finna oss i nya riktlinjer vid varje blockbyte… Aldrig har väl skolan varit så förvirrad och snurrig som nu?

Kommentera

