Studentavgifter

Det här förslaget med att införa studentavgifter för utländska studenter (se SvD) och (SvD2) och (DN) kom upp förra året. Jag har skrivit om det tidigare, men hittar inte inlägget. Det blir därför ett nytt inlägg som troligen inte alls blir helt likt det tidigare. Jag kan ändå komma ihåg att jag var emot att införa studentavgifter för utländska studenter av olika skäl. Vilka dessa var har jag glömt. Här kommer jag resonera fritt genom att använda för- och motargument.

Vår egen utbildning är kostnadsfri på så sätt att vi inte betalar avgifter, vare sig i ungdomskolan eller i högskolan. Däremot betalar vi med, ofta ett livstidslån och förlorad arbetsinkomst. Ju högre utbildning, desto högre lån och förlorad arbetsinkomst blir det. Studentavgifterna för utländska studenter beräknas bli 80 000 kronor per år.

Förslaget låter rimligt med vettiga argument. Ett av dem är följande: Varför skall just de studenter utifrån inte få betala avgifter när de får göra det i alla andra länder? Det är ett klassiskt argument. Men ett motargument är: – varför skall någon student i vårt land betala studentavgifter – vi har ju vårt system, inte USAs m.fl. Då kan vi lika gärna säga. Men varför skall svenska medborgare inte få betala för sina studier när andra länders folk får göra det? Men, Varför skall vi göra skillnad på studenter och organisera två olika utbildningssystem.

Ett annat argument är att kvaliteten på utbildningen ökar. Det låter också rimligt och rentav vettigt. MEN, Jag undrar på vilket sätt. Jag tror de flesta lärare i Sverige är fostrade i andan att bemöta alla likvärdigt oavsett kulturellt kapital, bakgrund, nationalitet mm., i allafall inom de senaste lärarutbildningarna. Alla får och skall ha möjlighet till utbildning, oavsett. Det är något sympatiskt i det. Tillägnandet av kunskap skall inte vara beroende av bakgrund, härkomst eller ekonomisk förmåga

Nåväl. På vilket annat sätt kan utbildningen bli bättre (vad nu bättre innebär). Genom att det finns pengar till fler seminarier, bättre teknik mm. Möjligen, och då kan man ju undra varför inte staten betalar mer till universitet och högskolor redan nu så all utbildning får detta. Varför skall bara betalande utländska studenter få detta? Det är väl inte rättvist! Varför skall man få betala extra för att få det som krävs? Varför skall Sverige ha samma system som i Grekland, där man måste betala extra för att få den undervisning barnen behöver. Själv skulle jag få betala 40 euro extra i timmen för att få ta del av konversation i grekiska, som man förväntade sig skulle ingå i de 640 euro man betalade för kursen som gavs.

Kan vi lita på att betygen betalande studenter får motsvarar verkliga kunskaper och hög kvalitet. Om någon betalar kan det vara svårt att underkänna 40 procent av studenterna (om det skulle behövas). Vad säger att kvaliteten på utbildningen verkligen ökar och att den inte bara är skenbar. Kontrollen måste bli hårdare. Och om det nu skulle bli bättre kvalitet (vad nu bättre undervisning och högre kvalitet är) är det viktigt att fråga sig om vi kan vara säkra på att det inte beror på att man vill gå kunderna till mötes och att det verkligen är en en kvalitetsökning. Och VEM skall bedöma det, i jämförelse med vad.

I vilket fall, är inte risken mycket stor att man för in studentavgifter för all högskole- och universitetsutbildning om man använder den undervisningen som mått på vad bättre utbildning och högre kvalitet är.

Sist men inte minst finns ett argument om att vi som medborgare betalar via skattsedeln för utbildningen, vilket de utländska studenterna inte gör. Och om man inte är med att betala via skattsedeln, ja då skall man betala vad det kostar. Det är ett rimligt argument. Men ett rimligare är att alla skall omfattas av det avgiftsfria utbildningssystemet vi har. Det blir mycket märkligt om vi skall utgå från vilka som betalar och vilka som inte gör det när vi organiserar undervisningen.

Allt lärande, alla typer av kunskaper och ideér är lika mycket värda, som jag ser det. Det är något som vi alla skall få ha rätten att få tillgång till. Varken bakgrund, härkomst eller ekonomisk förmåga skall styra. Vi kan inte sätta © på idéer, tankar mm. Vi kan aldrig säga att vi var först med att tänka en tanke eller först med att lära oss någonting speciellt. Vi kan aldrig säga – det är jag som gör den rätta tolkningen. Vi kan komma överens om vilken som skall gälla, för att det är enklast så.

Att stänga folk ute genom att avgiftsbelägga är att säga att du bara har rätt till detta gemensamma om du betalar. Det är som att avgiftsbelägga det offentliga rummet. För som jag ser det ingår all utbildning, allt lärande och all kunskap i det offentliga rummet, även om vi stänger in oss mellan fyra väggar. Men väggarna är bara fysiska.

Vår tradition är sen decennier tillbaka att inte stänga ute – att avgiftsbelägga studierna för utländska studenter kan vara början på att all utbildning kommer att beläggas med avgifter. För så brukar det bli. Öppnar man en dörr på glänt, kommer ofta en vind och slår upp den på vid gavel.

4 thoughts on “Studentavgifter

  1. Det var återigen ett mycket välskrivet inlägg. Jag är tacksam för att jag har min blogg, den leder mig till nya intressanta bloggar och en fantastisk kunskap och erfarenhet som jag bara kan ta del av (helt avgiftsfri ;-)).

    Att avgiftsbelägga studier verkar minst sagt vara mycket mer komplext än vad jag hade kunnat föreställa mig. Det värsta är det som du också pekar på, att många argument är rimliga. Sedan finns det andra argument som möjligen är ännu rimligare. Det är som jag skrev på min egen blogg, jag har svårt att veta var jag står i den här frågan. Jag tänkte stilla för mig själv att det är skönt att inte vara politiker, som lärarstudent kan jag vara ambivalent i den här frågan utan att det egentligen gör någonting. Frågan är hur politikerna gör när de känner som jag.

  2. Javisst är det väl fantastiskt att avgiftsfritt få ta del av så många med kunskap. Jag har lärt mig mycket nytt under åren som jag har bloggat, som jag har direkt nytta av i mitt yrke.

    Jag skulle nog inte passa som politiker, det är nästan alltid å ena sidan och å den andra sidan för mig. Jag skulle nog ha mycket svårt att bestämma mig.

  3. Det ska onekligen bli intressant att se hur många utländska studenter som fortsättningsvis kommer att söka sig till Sverige. Kanske blir det som politikerna tror ett bra tillskott till kassan. Men kanske blir det så att studenterna väljer att istället plugga i ett land där det kostar lika mycket men där engelska är förstaspråket och där det inte är lika dåligt väder.
    Ibland misstänker jag att hela den här beräkningen bygger på en tro om att Sverige är så himla attraktivt som utbildningsnation – och inte just för at det är gratis… Isåfall kan det mycket väl leda till att vissa utbildningar (eller kanske t o m några av de nya universiteten)…måste läggas ner i brist på studenter…för det finns ju väldigt många universitet i Sverige numera, kanske fler än vad det finns svenska studieintresserade?

    Framtiden lär utvisa vem som har rätt.

  4. Ja, med tanke på den kritik som samma minister har utdelat gällande vår utbildning, så är det svårt att tro att man kan vara så övertygad om att Sverige är ett attraktivt land att studera i.
    Alla förslag som nu läggs förhåller jag mig skeptisk till just för att ingenting går ihop. De säger en sak, gör en annan, för att sen säga en sak som är i opposition till det dom först sa och handlar i enlighet med det nya i kombination med det dom sa från början… asch!

Kommentera

