Våra föräldrar …???

Vi har fått en märklig statsminister. Reinfeldt är som min pappa var ibland när jag var liten och tonåring. När du är på det där sättet så kommer jag inte förklara någonting. Bli lydig först, så kanske jag förklarar saken för dig. Men nu gör du som jag säger. Det var nu inte så ofta det hände. Och så tror man att allt sådant skall försvinna när man blir vuxen. Men … pappa finns kvar, i annan skepnad. Där man minst anar, dyker han upp.

Ja, jag talar om Reinfeldts syn på den svekdebatt som uppstått och på att så många vill riva upp beslutet.

I stället för att ta striden direkt tänker han låta den blåsa över. Han kan tänka sig att komma tillbaka och försöka lägga tillrätta senare.
– Har det varit ett klimat att berätta vad det här handlar om? Det är därför jag säger att vi kanske får återkomma, säger han.
Har du ingen förståelse för kritiken?
– Beslutet är ju fattat.
Men det är ju det som de kritiserar.
– Jo, det kan man göra, men beslutet är fattat, säger Fredrik Reinfeldt.

(ur intervju i Expressen)

Men allvarligare är att han gör misstaget som så många andra har gjort – Han lägger locket på, vägrar svara och bli otillgänglig. I det här klimatet som han talar om blir det värre. Alliansens egna väljare som redan idag är i upprorsstämning, lär inte hejdas.

Inom Centern då. Där har Maud Olofsson problem. Hur skall man övertyga sina missnöjda väljare och hur stoppar man Centerupproret som med all kraft vill riva upp beslutet. De skall ha överläggningar mm. De skall tillrättalägga, ändra och fixa, enligt Federley.

En sak som jag inte förstår, eller rättare sagt är mäkta fascinerad av, är hur det kommer sig att de inte för ett enda ögonblick frågar sig – Har kritikerna rätt?

Men de är som föräldrar som uppfostrar sina barn. Det är barnen som skall övertygas. Och i det här fallet är det svenska folket med dess kritiker som är barnen och Reinfeldt och Olofsson är föräldrarna. När jag hörde Maud Olofssons käckfriska uttalande om att det är så bra att folk engagerar sig, kunde jag med lätthet byta ut ordet folk mot tonåringarna.

Kritikerna förstår inte FRA-lagen enligt Reinfeldt. Men han tänker inte berätta vad vi inte förstår. Vi skall bli lydiga först.


Stoppa FRA-lagen

2 reaktioner på ”Våra föräldrar …???

  1. Skönt att man inte är ensam om det. Camilla Lindberg berättade i dag i Godmorgon Sverige att hon behandlades som en femåring före voteringen.

Kommentera

