Makten skall utgå från regeringen …Va?

Ett gammalt klipp (se här), men det är värt att ta upp. Före voteringen i riksdagen säger Fredrik Reinfeldt att om inte riksdagens ledamöter följer partilinjerna och om något parti avviker i en fråga kan de inte ha en koalitionsregering. Detta är något som bl.a. en del bloggare, se ex rickfalkvinge.se har tolkat som att han säger att Makten skall utgå från regeringen.

Ju mer jag funderar på det han säger, desto mer blir jag på det klara med att det är just det han säger. För ett sådant uttalande omöjliggör avvikelse och eftersom de tyngsta posterna innehas av moderaterna, så utgår Makten från moderaterna i Sverige numera. Och även om jag reagerade när han sa det, gick det inte in ordentligt. Trots att jag t.o.m skrev ett inlägg om det – Ansvarig inför Vem där jag gör en tolkning av första kapitlet, sjätte paragrafen i regeringsformen.

“Regeringen styr riket. Den är ansvarig inför riksdagen.”
1 kap. 6 § regeringsformen

Det är alltså inte riksdagen som är ansvarig inför regeringen.

Idag menar han att förklaringar inte varit möjliga att föra med någon i ett upphetsat mediatillstånd och han hävdar att det förekommit missförstånd. (se här)

Makten utgår från folket. Och om inte en koalitionsregering kommer överens är det folket, dvs. väljarnas vilja som skall råda. Reinfeldt har verkligen missförstått vad demokrati är. Och uppenbarligen de flesta av riksdagsmännen också. Det är häpnadsväckande.

Jag är inte förvånad, egentligen är jag det inte. Ända sen de kom i regeringsställning har de bara kört på och inte lyssnat. De har varit lite som de arbetsgivare jag mötte i början av mitt yrkesliv och lärare under min skoltid. Men trots detta, är ett sådant uttalande så häpnadsväckande att det ändå inte går in på en gång. Det märkliga är att det går vägen…

3 reaktioner på ”Makten skall utgå från regeringen …Va?

  1. Det var en av de sakerna som gjorde mig mest förfärad i hela debatten – bland annat eftersom ett antal riksdagsledamöter yttrade sig på samma sätt. ”Jag tänker stödja min regering och dom behöver mitt stöd” och inte en tanke på att regeringar, det är något som riksdagen väljer att representera dom själv medan riksdagen är vald av folket.

    Jag antar att det skulle vara det värsta, den dagen riksdagsledamöterna insåg sin egen makt och hur mycket villkor man kan ha när man diskuterar viktgia frågor med Regeringen och diverse ministrar?!

Kommentera

