Barnfria zoner

Nio av tio säger nej till barnfria zoner, men ändå känner sig föräldrar med barnen i vägen. (se SvD). Ibland tror jag hela centrala Aten är en barnfri zon. Man ser aldrig något barn ute och inte heller kvinnor med barnvagnar. Tror inte jag har sett en barnvagn under all den tid jag varit där. Men där handlar det nog mer om biltrafiken och luften och om trängseln i det centrala Aten. Tror inte man kommer in i en buss med barnvagn. Det är ett konststycke att överhuvudtaget gå i Aten ännu mindre ha en barnvagn fram sig. När det tillochmed står bilar på trottoarerna. Lättare att ta barnet i famnen och gå. Men kanske också en del av kulturen. Jag tänker inte på det förrän det här kommer på tal. Jag tror London hade ett förbud för sina barn och ungdomar en tid också.

Men barnfria zoner för att barn stör eller föräldrar som tar för stor plats med sina barnvagnar. Nej. Absolut inte!. Vi kan inte ha zoner för allt.

Men viktigt är att barnföräldrar inser att de inte kan komma in vart som helst, när som helst liksom vi andra inte kan det. Är det fullt på en buss får vi vänta tills nästa. Vi kan inte tränga oss in. Och här kan jag väl säga att en del föräldrar ser som sin förbannade rätt att få göra det, även om andra får stå ihopklämda så de knappt för luft. Och då kan det ibland uppstå tumult, samt ge ett intryck av att andra tycker de är i vägen. Men oftast har jag uppfattat att det är föräldrarna med sina barnvagnar som anser att vi är i vägen och vi skall faen i mig flytta på oss.

Jag tror allt har förändrat sig, men det fanns en tid då man fick kasta sig ut i gatan när det kom en eller två barnvagnar i bredd, därför att de inte gav plats åt mötande.

Barnen skall ha rättigheten att vistas vart som helst, men föräldrarna har ingen självklar rätt för att de har barn med sig. Och byta blöjor offentligt. – Vad i helsike. Föräldrarna kanske är vana vid sitt lilla barns bajs, men andra är det inte. Amma offentligt – ja, vad sjutton, det går väl an. Samtidigt förstår jag inte varför man inte kan gå undan. Om jag vill byta kläder går jag undan. Inte sitter jag vid ett bord och byter en tröja. Men stör mig, nej varför det. Barnet skall väl också ha rätt att få äta bland folk.

Det offentliga rummet är till för alla. Vi kan inte utestänga folk och skapa zoner för allt. Det gör vi redan men vi måste dra gränsen någonstans. MEN eftersom det offentliga är till för alla, måste alla också ta hänsyn. Inte bara gå utan att väja som om de ägde trottoaren.

Om jag som rökare står fem meter från en busshållplats och röker kan inte någon komma och ställa sig bredvid mig och kräva att jag skall släcka cigaretten. Likaväl som jag inte kan gå in och ställa mig bland alla och tända en cigarett. Tål man inte att någon röker skall man inte ställa sig bredvid. Om det finns möjlighet att stå fem meter ifrån.

Inga barn eller föräldrarfria zoner, men HÄNSYN.. Det verkar som om vi har glömt att det går att lära sig det. Och därför inför vi Fria Zoner istället. Och vad vi gör då är att vi bara kräver vår egen självklara rätt att vistas i det offentliga rummet, men inte andras.

Men det finns en zon som skall vara barnfri.

På Atens flygplats satt jag i rökavdelningen ensam vid ett litet bord. Det kom fram en mamma med två flickor i tio års åldern. Hon frågade om hon fick sätta sig för det var ledigt framför mig, men bara en stol.

– Men jag röker, sa jag och visade upp cigaretten och nickade åt flickornas håll.

– Men det gör jag också och det är därför jag vill sitta här.

– Men, sa jag.

– Så du vill inte att jag skall sitta här.

– Men, sa jag igen. Det är inte frågan om att jag inte vill, utan att jag då måste flytta på mig. Och jag har precis fått det här bordet. (en plats där det inte fanns något barn i närheten)

– Men varför det?

– Jo, för jag sitter inte och röker vid samma bord som barn.

Jag vet inte om hon förstod min invändning. Hon försökte övertala mig, men jag upprepade mitt skäl. Hon gick efter ett tag och ställde sig längre bort ihop med sina barn och rökte. Men hon blängde inte ilsket eller så. Sen försvann hon. Jag har rätt att röka där det är tillåtet, men jag har rätten att få slippa röka ihop med barn. Men på flygplatserna är det svårt att undvika det. På Rodos flygplats stod och satt flera barn i rökrutan. Jag försökte stå så långt ifrån som möjligt. Barn skall inte vistas i dessa rökiga utrymmen på flygplatserna.

2 reaktioner på ”Barnfria zoner

  1. Amma offentligt är helt okej, det stör mig inte. Men att byta blöjor på barn offentligt stör mig otroligt, för barnens skull de har rätt till integritet. Den som vill röka ska få göra det, det stör mig inte, jag valde för åtta år sen att sluta men anser inte att alla måste det. Kan tycka att cigarettrök luktar gott men har inget behov av att få röka. Håller dock med dig att man inte ska röka nära barn eller om man är med barn. Blir så irriterad på alla som röker när de är gravida eller som går omkring med sina barn och cigarettröken står som dimman i Lützen kring ungarna. Detta av samma anledning som jag aldrig bytte på mina barn offentligt, de har rätt till integritet, jag har inte rätt att välja åt dom och röka kring dom. Vill dom röka så får dom göra det valet som vuxna, men de ska fan i mig inte utsättas för gifter som barn när de kanske inte kan välja att undvika det. Heders åt din reaktion på Atens flygplats.

  2. Ja, barnets integritet är ju också en aspekt.

    Nej, jag har ett starkt motstånd att röka när barn är i närheten. Tyvärr är det omöjligt ibland på flygplatserna hur man än försöker. Och jag måste röka innan den rökfria flighten hem, och om jag har rätt att göra det, ja … då finns det ingen anledning för mig att flytta på mig. Men om hon satt sig, hade jag gått därifrån. Förbannad över att jag även i rökrutan blir förhindrad att röka..

    Jag tolkade det hon sa (kan inte komma ihåg exakt hur samtalet förflöt i sin helhet) att eftersom hon inte brydde sig, behövde inte jag heller göra det. Men jag poängterade verkligen att jag aldrig rökte ihop med barn. Och att det var upp till henne om hon valde att röka ihop med sina barn, men att jag inte kunde göra det. Och det var väl det som fick henne att till slut ge sig.

    Vet inte varifrån hon kom för planet utgick från den reguljära delen av flygplatsen, men hon tänkte nog – den där kvinnan är nog inte riktigt klok… hehe

Kommentera

