Imponerande

Tolgfors är imponerande som tror att någon överhuvudtaget kan tro på vad han säger i nuvarande läge, när han och FRA-förespråkarna kan ta del av expertis utan att göra det, som säger att det är massavlyssning, att det är ineffektivt och att man inte kommer hitta en enda terrorist och t.o.m. att lagen är obegripligt korkat (se här

Lagen är obegripligt korkad. När systemet ”triggar” på ord som jihad och krig kan det inte tala om ifall det är jag som förklarar en forskningsrapport eller någon som planerar en terrorattack, säger Magnus Norell.

Och då måste man läsa mailen.

Göran Pettersson, en av moderaterna, har i en intervju på sin blogg Din ledamot.se sagt att politikerna är inte och skall inte vara experter. De är lekmän. Men, lyssna på experterna skall väl ändå politikerna göra. Och inte bara dem som kan backa upp ens förslag utan även dem som inte gör det. Är man lekman så är man.

Och när det nu är som Pettersson säger, att politiker inte är experter och att de är lekmän, ja då väljer jag att tro på forskare eftersom jag vet vilka kriterier de går efter och vilka kunskaper som krävs för att bli en forskare och jag väljer att tro på att en IT-säkerhetsexpert vet vad han talar om. Eftersom jag själv vet en del om hur Internet fungerar är det inte svårt att göra det.

Och vad Tolgfors missar är att det inte är någon av oss kritiker som tror att FRA bokstavligen kommer sitta och lyssna på alla samtal och läsa alla mail, SMS. Likväl är det en massavlyssning och ett intrång i vårt privatliv. Och man samlar in ett material man kan använda för att kartlägga en befolknings rörelsemönster genom den trafikdata som man planerar att lagra i ett års tid.

Man driver igenom en lag som kommer förändra vår mentalitet både nu och på lång sikt och det är illa nog. Vad denna lag senare kan åstadkomma vill jag inte ens tänka på, men gör det ändå. Och jag skulle hoppas att även Tolgfors och de övriga också skulle göra just det och riva upp lagen.

Han är imponerande som tror att alla andra har fel och fortsätter hävda att han har rätt. Man kan leta upp vilken trovärdig expert man vill – och han fortsätter att påstå att de har fel och har missförstått.

Det är imponerande.

Hur lyckas man med det konststycket

4 reaktioner på ”Imponerande

  1. Under våren år 2010 före valet förändras vi vanliga människor från att inte begripa ett skvatt, till att vara de klokaste en politiker vet.
    Då kommer grädden på moset.

  2. Intressant om riksdagsman Göran Pettersson talar om sig själv som lekman, när han i vår lokaltidning Norrtelje Tidning den 2 juli i ett debattinlägg rubr Debatten om FRA-lagen har saknat proportioner bland annat säger: ”Däremot anser jag mig rätt väl insatt i signalspaningens strategiska värde och tekniska möjligheter. Jag har under flera år, som stabsofficer i försvarsmakten, handlagt signalspaningsärenden och jag har dessutom studerat ämnet under mina två år vid amerikanska flottans tekniska universitet”. Jag väntar nu på en publicering av mitt genmäle, men under tiden kan jag bjuda på något av ett ”tyck-synd-om-mig-reportage” om riksdagsmannens besvärligheter genom följande länk till Norrtelje Tidnings arkiv och artikeln ”Riksdagsmän mejlbombas efter FRA-beslut”
    http://www.norrteljetidning.se/site/page/1316?newsid=1520

  3. leffe45
    Absolut blir det så…

    Gubben
    Det brukar vara så … det är nog tunnor tror jag.

    Farmorgun
    Han kanske inte i det här fallet anser sig själv vara en lekman. Han talade om det rent generellt. Politiker har många frågor att ta ställning till och är därför inte experter utan lekmän, menar han.

    Har lyssnat igen nu och han säger så, förtroendevalda lekmän. De är inte och SKALL inte vara experter (han betonar det), dvs. sakkunniga. Han säger vidare att de skall använda sitt ”sunda förnuft” när de tar beslut; de skall väga samman och använda sitt sunda förnuft.

    Själv är jag skeptisk mot att använda det sunda förnuftet eftersom det ofta bygger på trosföreställningar om världen mer än någonting annat. Det har blivit alltmer tydligt hur politiken förs i vårt land och det ser inte bra ut. Men det förklarar en hel del.

    Det anmärkningsvärda är att de i egenskap av lekmän inte verkar lyssna på experter och sakkunniga i alla läger innan de fattar ett beslut i en sådan stor och övergripande fråga som har att göra med intrång i vår intrigitet.

Kommentera

