Helt i sin ordning? Knappast…

Det är märkligt ändå hur många människor det finns som finner sig i eller anser att andra skall finna sig i att visa legitimation i alla möjliga situationer. Och märkligt är att samma personer reagerar över att andra finner detta så orimligt att de t.o.m. blir förbannade.

En 64-åring fick inte köpa cigaretter på ICA i Gällivare (se AB) för att han inte hade med sig sin legitimation. Vissa menar att en del butiker måste knappa in personnumret för att köp av cigaretter och öl skall gå igenom. Istället för att ifrågasätta regeln eller systemet, så ifrågasätter en del 64-åringen ilska.

Själv förstår jag inte systemet. För det är bara att be om leg när man är osäker på åldern. Men när det gäller de flesta över 30 år, så behöver man inte tveka. Om inte annat kan man ju prata en stund med personerna. En som är under 18 år kan inte ha förstahandupplevelser om vissa händelser.

Nåväl, jag kan förstå att det kan vara svårt ibland. Har själv jobbat som kassörska, när jag var 17 år och extra när jag var över trettio år.

Men det som är så anmärkningsvärt är att en del tycker det är helt i sin ordning att behöva visa legitimation i vilken ålder man än är i, för att få köpa öl och cigaretter. Om jag hade råkat ut för en sådan sak skulle jag trott att dolda kameran var i farten. Det är obegriplig att ICA-handlare har sådant system.

Viktigast av allt – de som är under 18 år, ber oftast någon som är över att köpa cigaretter OCH öl till dem. Det finns alltför många som ruckar på det.

Själv blev jag osams med arbetskamrater jag hade en gång, för att jag vägrade köpa ut på systemet åt dem. Jag var löjlig, barnslig och framförallt taskig. Men köpte ut gjorde jag inte! Då fick jag själv visa legitimation på systemet – ända tills jag fyllde trettio år. Men det tog jag mer som en komplimang. Idag skulle jag se det som ett skämt att behöva visa upp leg på Coop Forum eller i en ICA-butik. Jag hade inte blivit arg, inte heller gått till pressen. Hade nog bara skakat på huvudet och gått därifrån.

Här har vi också ett exempel på den kontrollhysteri som drabbat vårt land. Vissa tror att man kan komma åt eller skydda allt och alla genom kontroller. Men i slutändan är det de oskyldiga som drabbas. För de som vill ha sprit, öl eller cigaretter och inte uppnått åldern skaffar det ändå om de vet att de blir kontrollerade. Eller också skaffar de sig falska legitimationer. Ungdomar är väl inte annorlundare idag än vad vi var när jag växte upp. Vill de ha något, skaffar de sig det, för det finns alltid dem som ruckar på lagar och förordningar.

Kontroll i kassorna – självklart, men det måste finnas en skillnad mellan vanlig sund omtanke och översitteri.

4 reaktioner på ”Helt i sin ordning? Knappast…

  1. ey fan vikken fitta du va som itte köpte ut åt dina arbets kompissar dålig stil vafan ja hade oxå lackat

  2. håller med,alltså…om det är typ lag på att äga en legitimation för att köpa cigg..så måste ju personalen göra lagbrott varje gång dom säljer öl eller cigg utan att fråga om legg,kan man inte se skildnad på en 18åring och en 64 åring har man fel jobb om man står i kassan

  3. Jo, det måste ske massor av lagbrott runt om i landet. Det finns ju som sagt ingen lag om legitimationsuppvisande då vi går och handlar i en vanlig livsmedelsbutik.

Kommentera

